Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter hivatalában fogadta Katerina Shearert, a Booking.com közép- és kelet-európai régiós kormányzati kapcsolatokért felelős vezetőjét. A találkozón a SZÉP-kártya elfogadása mellett szó esett arról is, hogy a szállásközvetítő portálnak be kell tartania a magyar jogszabályokat.
A Nemzetgazdasági Minisztérium közleménye szerint Nagy és Shearer egyetértett abban, hogy az online szállásközvetítők transzparensebbé teszik a piacot, mert ezek gyors, kényelmes és átlátható ügyintézést biztosítanak, valamint lehetőséget nyújtanak a különböző szálláshelyek összehasonlítására.
Az NGM szerint azonban „a közelmúltban számos probléma és problémás terület is felmerült a Booking.com működésével kapcsolatban a szálláshelyek, a fogyasztók és a hatóságok részéről egyaránt”.
A nehézségek közé tartozott többek között a korlátozottan elérhető, valójában nem megfelelő ügyfélszolgálat, a félrevezető marketingkampányok, illetve a szigorú lemondási feltételek és árgaranciák, melyek jelentős terhet rónak a szálláshely-szolgáltatókra. Emellett jelentős nehézséget jelentett a kifizetések elmaradása 2023 nyarán, amely a hazai szálláshelyek meghatározó részét érintette. Az ügy miatt a Gazdasági Versenyhivatal gyorsított vizsgálatot indított, és még razziát is tartott a Booking budapesti irodájában. Erre a témára felülve a Fidesz még törvénymódosítást is kezdeményezett a szállásadók védelmében.
A GVH idén júliusban minden idők legnagyobb, utóvizsgálatot követő bírságát (közel 400 millió forintot) szabta ki a Booking.comra, mert nem teljesítette a korábbi jogsértések megszüntetését előíró kötelezettségeit. Az ügy előzménye, hogy a Booking 2020 áprilisában 2,5 milliárd forintos bírságot kapott a GVH-tól, mert megtévesztette a fogyasztókat a reklámjaival, és sürgető jellegű üzeneteket jelenített meg a honlapján.
Nagy Márton a találkozón ezért „kiemelten kérte a Booking.com képviselőit, hogy fokozottan ügyeljenek a fogyasztók, továbbá a partner szálláshelyek transzparens, teljes körű tájékoztatására, és maradéktalanul tartsák be a jogszabályi előírásokat, a fogyasztóvédelmi kötelezettségeiket” – írja közleményében az NGM.
A tárcavezető emellett arra kérte a vállalatot, hogy fogadja el a SZÉP-kártyát a belföldi foglalások esetében, mert ez „kiemelt szerepet játszik a magyar családok pénzügyi eszköztárában, támogatva gondtalan pihenésüket, miközben a hazai turizmus és vendéglátás növekedését is erősíti a fogyasztás bővülésén keresztül” – fogalmaz a közlemény.
A Booking.com az egyik legnagyobb online szállásközvetítő platform, amely Magyarországon is meghatározó piaci szereplő: jelenleg több mint 22 ezer magyarországi szolgáltatót jelenít meg felületén, melyből mintegy 6800 budapesti szálláshely.