Átlagos koncentrációs idejük 8 másodperc, így a befektetési döntéseikben meghatározóak az influenszerek tanácsai.
Minden más generációnál hamarabb és nagyobb mértékben kezd befektetni a Z: már 19 évesen elkezdik, és a korábbi generációkhoz képest nagyobb arányban is fektetnek be 21 éves koruk előtt – közölte a K&H.
A Z generáció – vagyis az 1997 és 2012 között születettek – a digitális pénzügyi megoldásokat, például a kriptovalutákat és az online befektetési platformokat részesíti előnyben. A gyors és egyszerűen elérhető eszközök érdeklik őket, és jelentősen befolyásolják befektetési döntéseiket a közösségi médiából és influenszerektől szerzett információk. Az utóbbi nem meglepő: a Z-ék átlagos koncentrációs ideje 8 másodperc, és közel a felük állandóan online.
A Z generációsok a fintech megoldások elkötelezett felhasználói, sokszor választanak olyan befektetési platformokat, amelyek lehetővé teszik az egyszerű, mobiltelefonról is kezelhető befektetéseket. A hitelfelvétel, megtakarítás és befektetés területén a Z generáció nyitottabb, és magasabb a kockázatvállalása, miközben a hozzá tartozó minden második fiatal rendelkezik valamiféle tartós befektetéssel.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) fintech-jelentéséből kiderül, hogy befektetési termékválasztásnál a magas kockázatú termékeket helyezik előtérbe, ezen belül legkedveltebb befektetési termékcsoportjuk a kriptovaluták (49%), amelyek után a részvénybefektetések (35%) és a befektetési alapok (34%) következnek.
A korosztályt az MNB-jelentés szerint a hagyományos, kockázatkerülő befektetések kevésbé vonzzák, de jellemző rájuk a FOMO-vezérelte befektetési döntések is (fear of missing out – folyton attól tartanak, hogy lemaradnak valamiről). A befektetési alapok esetében a Z generáció inkább az ETF-eket részesíti előnyben, főleg alacsony költségük, egyszerűségük és diverzifikáltságuk miatt.
A Z-k kiemelten foglalkoznak a társadalmi felelősségvállalással és a környezetvédelemmel, a fenntarthatósági szempontok, mint az ESG alapú befektetések egyre népszerűbbek körükben. Elvárják, hogy a vállalatok, amelyekbe befektetnek, felelős és átlátható tevékenységet folytassanak, különösen a környezeti fenntarthatóság és a társadalmi igazságosság terén.
Az olyan vállalatok, amelyek a megújuló energiaforrásokat támogatják, csökkentik a szén-dioxid-kibocsátásukat, vagy társadalmi egyenlőséget képviselnek, előnyben részesülnek e generáció befektetési döntéseiben. Sokan hajlandók alacsonyabb hozamokat is elfogadni, ha cserébe a befektetéseik etikai elvek mentén működő vállalatokba kerülnek.