A részletek még kidolgozás alatt állnak, de annyi biztosnak tűnik, hogy állampapír-vásárlások után lesz erre lehetőség. Az MNB nagy sikernek tartja a tavaszi lakásbiztosítási kampányt.
Sikerként értékelte a kormány a tavaszi lakásbiztosítási kampányt, az ügyfelek 20 százalékát sikerült vele megmozdítani, és jövőre is meghirdetik fix, április 30-i fordulónappal. Erről Kovács Zsolt, az NGM miniszteri biztosa beszélt Esztergomban, a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) konferenciáján, ahol kitért arra is, hogy
a biztosítók 100 milliárd forint körüli extraprofitadója legalább 50 milliárd forinttal csökkenhet 2025-ben,
de az állampapír-vásárláshoz kötött tehercsökkentés lehetőségének részletein még dolgoznak. A miniszteri biztos azt is megerősítette, hogy a hosszú távú megtakarítások jövő évi, lakáscélú feltörhetősége csak az önkéntes nyugdíjpénztárakra fog vonatkozni – derült ki a Portfolio tudósításából.
A lakásbiztosítási kampány „várakozáson felüli” sikereit a Magyar Nemzeti Bank külön közleményben is ecsetelte, amely szerint „erősödött a piaci verseny, csökkent a piacvezető biztosítók koncentrációja. Megnőtt – az ügyfelek számára az átláthatóságot, összehasonlítást segítő – online alkuszok szerepe, és emelkedett a jobb ár-érték arányt kínáló fogyasztóbarát otthonbiztosítások értékesítési aránya”.
Az MNB szerint emellett:
- csökkenhetett az alulbiztosítottság;
- növekedett az ingatlanok biztosítási fedezete;
- miközben a lakásbiztosítások száma a felmondási lehetőség ellenére sem csökkent;
- és már most látható, hogy a lefedettség nőtt.
Számokat is idéztek:
- a hazai teljes lakásbiztosítási állomány 20 százaléka, áprilisig több mint 640 ezer szerződés megmozdult;
- ebből 330 ezer szerződés esetében kezdeményezték az ügyfelek új lakásbiztosítás megkötését;
- 310 ezer esetben pedig eddigi szerződésük átdolgozását.
„A kampány beváltotta az előzetes reményeket”
– írták, és jelezték, hogy csökkent a piaci koncentráció: miközben a 4 piacvezető biztosító koncentrációja a díjbevételben 83 százaléknyi, az idei első fél évi új szerződéseknek csak 63 százalékát tudhatják magukénak.
A tavaszi kampányról itt írtunk korábban:
Az online közvetítés a kampány alatt több mint hatszorosára ugrott a korábbiakhoz képest. Az online alkuszoknál ráadásul 10 értékesített szerződésből 3 Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítás (MFO) volt, ami a biztosítási díjban és szolgáltatásban közel 30 százalékos ügyfélelőnyt nyújtott az egyéb piaci biztosításokéval összevetve.
Az MNB szerint a kampány hatása az is, hogy miközben az idei II. negyedév végére a hazai lakott egyedi ingatlanok teljes körű (ingatlan és ingóság) lakásbiztosításainak éves átlagdíja 16 százalékkal (60,5 ezer forintra) nőtt, a kárkifizetések 23 százalékkal emelkedtek, és a biztosítási összegek (vagyis az, hogy mennyit fizethetnek ki maximálisan kár esetén egy-egy ingatlanra a biztosítók) még ennél is jelentősebben, 24 százalékkal nőttek.
Azt is megállapították, hogy hiába a növekvő díjak, a kampány hatására az idei II. negyedévben az év első 3 hónapjához képest egy ugyanakkora (50 millió forint) biztosítási összegű ingatlant átlagosan alacsonyabb díjjal lehetett biztosítani, ami csökkenő alulbiztosítottságot jelezhet. Ezen belül még kedvezőbb, ennél is 12 ezer forinttal olcsóbb volt egy MFO-biztosítás éves díja.
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.