Vállalkozás hvg.hu 2024. július. 04. 14:59

Wizz Air: „Arra nem voltunk felkészülve, hogy a légi irányítás keresztülhúzza a terveinket”

A repülőtereken a földi kiszolgálás felkészült a nyári megnövekedett terhelésre, a létszámhiánytól szenvedő légi irányítás miatt vannak nagy késések – állítja a Wizz Air kommunikációs vezetője.

Újra arról szólnak a hírek, hogy sok repülő késik, most viszont egészen mással (is) indokolják a késéseket, mint eddig: a légitársaságok arra hivatkoznak, hogy a légi irányítás nem tudja tartani a lépést a forgalommal, egy osztrák szakszervezeti vezető pedig egészen odáig ment, hogy szerinte egész Európában a túlzott leterheltség és rossz fizetés miatt egyre nagyobb létszámhiánnyal küzdő magyar légi irányítás miatt vannak nagy késések. Hasonló magyarázattal állt elő a Wizz Air kommunikációs vezetője is a Trend FM-nek nyilatkozva.

Káosz a légi közlekedésben: nincs más megoldás, csak felkészülni rá

Több órás késésektől, járattörlésektől és légitársaságokhoz özönlő utaspanaszoktól hangos a közvélemény az elmúlt hetekben. Nem véletlen, hogy a probléma újra előbukkant, hiszen a július hagyományosan légi közlekedés legforgalmasabb hónapja, ilyenkor csak Magyarországon naponta 4 ezer járatot kezelnek. De miért nem lehet erre előre felkészülni, és mit tehet az, akit órákon át váratnak étlen-szomjan egy utasváróban?

A légi irányítás szűk keresztmetszetével küzd a repülés Európa-szerte – mondta el Radó András. Nincs elég légi irányító, miután 2020-ban, a Covid alatti leállások miatt sokan elhagyták a szakmát. Azt, hogy a HungaroControl visszautasította a vádakat, úgy kommentálta: „Lehet számokról beszélni, de attól még, hogy esetleg növekedett egyik évről a másikra a légi irányítók száma, az még nem jelenti azt, hogy elég légi irányító van a rendszerben.” Azt is hozzátette, hogy nem csak a budapesti indulásokkal és érkezésekkel kell számolni, nagyon sok olyan járat van, amely Magyarország fölött halad el, de nem itt száll le, ezeket is a magyar irányításnak kell kezelnie. Erre jön rá még az időjárás is, ha valahol vihar van, akkor tankolni sem lehet. 2022-ben volt probléma az, hogy kevesen tudtak dolgozni a repülőtereken a földi kiszolgálásban, gyorsabban tért vissza a kereslet a Covid után, mint amire számítottak. Ezt mostanra kezelték, ilyen szempontból gond már nem lenne, de „arra nem voltunk felkészülve, hogy a légi irányítás keresztülhúzza a terveinket” – mondta.

Azoknak pedig, akik nagyon szigorú határidőre mennének, amelyet nagyon nem volna szabad lekésni, azt javasolta: induljanak el korábban.

Balogh Csaba: A nagy légikáosz-kamu

A légitársaságok azt szeretnék, hogy ön fel akarjon szállni a repülőgépre. De valójában az indulás pillanatáig abban reménykednek, hogy nem fog. Vélemény.

Kult HVG 2024. november. 26. 20:00

"Amit mi csinálunk, az hosszútávfutás" – színfalak mögött az Ivan & The Parazollal

Néhány napon belül több helyen és több helyzetben is találkoztunk a jövőre hatodik nagylemezét megjelentető Ivan & The Parazollal, hogy megtudjuk, mitől különleges a zenekar új nagylemeze, hogyan áll most a 14 éves zenekar, mi történt velük az elmúlt években, és miért gondolják azt, hogy eljött az együttes aranykora. A HVG kisfilmje.