Az állami támogatások mértéke a 2009 és 2023 közötti kínai EV-eladások értékének közel 19 százalékával egyenlő egy új tanulmány szerint.
Kicsit több mint egy évtized alatt 230,8 milliárd dollárral támogatta a kínai állam az ország elektromosautó-iparát, áll a Center for Strategic and International Studies új felmérésében, amelyet a CNBC ismertetett. A dokumentumot az Európai Unió és Kína között készülődő kereskedelmi háború küszöbén adták ki – ez, mint ismert, épp a kínai EV-k túlzott állami támogatásából fakadó európai dömping miatt törhet ki.
A 230,8 milliárd dollárt Peking kicsit több mint egy évtized alatt pumpálta bele az iparágba, és a támogatások összege a 2009 és 2023 közötti EV-eladások értékének 18,8 százalékára rúg. A támogatások az évek során egyre kisebb hányadát tették ki az értékesítéseknek: 2017 előtt még 40 százalékukkal voltak egyenértékűek, 2023-ban már valamivel több mint 11 százalékukra csökkentek – közben persze a kínai EV-k egyre nagyobb szeletet kebeleztek be a globális EV-piacból, és különösen Európát uralták le.
A tanulmány rámutatott, hogy Peking nemcsak pénzügyi ösztönzőkkel, hanem törvénykezéssel is a hazai EV-gyártókat segítette a külföldi gyártókkal szemben. A kutatás vezetője úgy fogalmazott, hogy pár kivételtől eltekintve a nyugati kormányok és autógyártók csak szerencsétlenkedtek döntésképtelenül, és nem voltak elég agresszívak az iparág felfuttatásában.
A pénzeket a tanulmány szerint a kezdeti időkben a kedvezményezettek nem feltétlenül fejlesztésre fordították. A kínai pénzügy-minisztérium szerint legalább öt cég 140 millió dollárral károsította meg így a kormányt.
A tanulmány rámutat, hogy a rengeteg támogatás nem feltétlenül jár együtt a nyereségesség növekedésével. Egészségesen működő piacgazdaságban a cégek sokkal óvatosabban fejlesztik a gyártókapacitásukat, hogy balanszban legyen a kereslet és a kínálat. Ezzel szemben a Szegeden gyárat építő BYD egy autóra számolt nettó profitja az elmúlt 12 hónap során csökkent, a Nio pedig veszteségesen működik.