Vállalkozás hvg.hu 2024. március. 14. 08:10

A NER-arisztokrácia evolúciója elérte a műgyűjtés szintjét, Száraz István a legaktívabb

Sok pénzük van, és jók a kapcsolataik. Állítólag Száraz Istvánnak és párjának ízlése is van.

„Pistiék hírességek: ők a legismertebbek, és őket érdekli legjobban a kortárs művészet az utóbbi években felbukkant gyűjtők közül” – mondta egy galerista Száraz Istvánról a Szabad Európának.

Száraz István a fiatal NER-lovagok generációjának tagja, Matolcsy Ádám (Matolcsy György jegybankelnök fia) köréhez tartozik, elsősorban ingatlanüzletekben és gasztronómiában utazik, de kipróbálta magát a média területén is: ő vásárolta meg az Origo hírportált a Magyar Telekomtól, majd továbbadta Matolcsy Ádámnak, aki végül beadta a nagy fideszes médiaalapítványba, a KESMA-ba.

Ahogy 2010 után, a gazdasági viszonyok átrendeződésével egyre több területre léptek be kormányközeli emberek, úgy számítottak egyre többen arra, hogy a kortárs műtárgypiacon is megindul egy generációváltás.

A NER-esek úgy jöttek be, mint egy üstökös. Csomó pénzük van, amivel kevesen tudnak versenyezni

– fogalmazott egy kurátor. De nemcsak több pénzük van, máshogy is állnak a gyűjtéshez. „A komoly gyűjtők rengeteg időt fektetnek abba, hogy elmerüljenek a művészetben, járnak külföldre, tudatosan építik a gyűjteményüket. Az újak mások: van pénzük arra, hogy megfizessék azokat a szakértőket, akik segítik őket vásárláskor. Ráadásul akár sokkal gyorsabban is összeraknak egy-egy »gyűjteményt«, mint azok, akik tudatosan vásárolnak” – mondta egy kurátor a Szabad Európának.

Száraz István és párja, Molnár Dóra hirtelen robbantak be a közegbe, és könnyen kelthettek feltűnést, mert a magyar műgyűjtői közeg (és piac) kicsi. Ráadásul

Száraz hozott pénzt, behúzott új vevőket, és az MNB-ben is el tud intézni dolgokat

– mondta egy galerista a Szabad Európának.

Többen elmondták, hogy a Spengler Katalin – Somlói Zsolt házaspár karolta fel és mutatta be a közegnek Szárazt és Molnárt. A Spengler–Somlói-páros a kilencvenes évek óta gyűjt, övék az egyik legnagyobb kortárs gyűjtemény az országban. Kapcsolati tőkéjük is meghatározó, Spenglert rendre a legbefolyásosabbak között említik: ha odaállnak valaki mellé, annak jelentősége van a szcénában.

Somlói Zsolt megerősítette, hogy valóban segítik eligazodni Szárazékat a kortárs művészeti közegben. Azt mondta, azt tapasztalta: Szárazéknak valóban fontos, hogy emeljék a kortárs közeg színvonalát, és erre a saját pénzükből is hajlandók áldozni. „A két évvel ezelőtti Velencei Biennálén a magyar megjelenés sem lett volna olyan nívós, mint amilyen lett, ha Szárazék nem állnak bele, és nem rendeznek egy színvonalas fogadást.

Világlátott fiatalok, nemzetközi szinten mozognak, erős a vizuális kultúrájuk, és minőségi igényük van

– tette hozzá.