Vállalkozás hvg.hu 2024. március. 12. 13:36

Remek éven van túl a Lego, de van valami, ami még mindig kifog a cégen

Azzal együtt, hogy a játékpiac nagyot bukott, a Lego növelni tudta piaci részesedését, és tele van tőkével. Mint azt a cég vezetője a részvényeseknek és a sajtónak elmondta, új befektetéseket terveznek, egyúttal meglévő kapacitásaik, többek között magyarországi gyáruk fejlesztését.

A Lego tavaly 780 terméket tartott forgalomban, ennek a fele új termék volt. Ebben benne vannak olyan hagyományos termékcsoportok, mint a Harry Potter és a Star Wars is, mostantól az a fő feladat, hogy ezeket a termékeket minél környezetkímélőbb anyagból fejlesszék – mondta a vállalat befektetői háttérbeszélgetésén Niels B. Christiansen vezérigazgató.

A szakember kiemelte: „A külső piaci körülmények ellenére folytattuk a jövőbe való beruházást, és jó eredményeket értünk el a digitális, fenntarthatósági és kiskereskedelmi kezdeményezések terén, amelyek támogatják a hosszú távú növekedést. Hálásak vagyunk elkötelezett kollégáinknak.” Mindehhez az kellett Christiansen szerint, hogy a nehéz piaci körülmények ellenére a játékgyártó jobban áll, mint bármikor több mint kilencvenéves történelme során.

A cég a tavalyi évben 65,9 milliárd dán koronányi árbevételről számolt be, ez nagyjából napi árfolyamon 3500 milliárd forint, egyben éves összevetésben 2 százalékos növekedés. A teljes játékpiac 7 százalékkal esett vissza globálisan, a maga növekedését a Lego organikusan érte el. Az értékesítések 4 százalékkal emelkedtek, elsősorban az Egyesült Államok és a közép-európai térség kereslete nyomán, visszafogó tényező volt Kína, ahol tavaly még víruskorlátozások is hatottak a kereskedelmi forgalomra.

Ezzel az eredménnyel a cég magabiztosan tudja további fejlesztéseit finanszírozni. Christiansen elmondása szerint 1 milliárd dollár befektetés zajlik az USA-ban és Vietnámban, miközben a magyar vállalatot is fejleszti a cég.

A cégvezető arról is beszélt, hogy 2032-re minden legóalkatrész megújuló anyagból lesz a tervek szerint, ennek érdekében az elmúlt években 600 anyagot teszteltek. A feladat nehézségét mutatja, hogy néhány hónapja tett le például arról a cég, hogy PET-palackok újrahasznosításával gyártson kockákat.

Most 12 százaléknál tartanak, és nem nehéz belátni: komoly feladatról van szó, hiszen a legókockák leginkább műanyagból vannak. A cég ugyanakkor azzal is tisztában van, hogy egy-egy alkatrészt akár több generáción keresztül is használnak, a fejlesztéskor ezt is igyekeznek szem előtt tartani.

Ezzel együtt a Lego is digitalizálódik, a Fortnite videójáték kiadójával való együttműködést Christiansen külön kiemelte, ahogy azt is, hogy jelenleg 780 termékük van piacon, ennek fele új. A cég úgy látja, ezzel a választékkal minden árszinten megjelenik a piacon, így a teljes felhasználói spektrumot meg tudja szólítani.

A legóalkatrészek 96 százalékban újrahasznosulnak, de a fennmaradó 4 százalék is tétel. Az újrahasznosuló alkatrészeknek jelentős piacuk, sőt tőzsdéjük is van, erről itt írtunk korábban részletesen.

Így lett a Lego gyerekjátékból a világ egyik legstabilabban jövedelmező befektetése

A világ legnagyobb játékgyártójánál komoly célcsoportnak számítanak a felnőtt játékosok, amit mi sem mutat jobban, mint hogy egy élénk másodpiac, sőt, már Lego árutőzsde is létezik. Kókai Dávidot, a Lego-kockák kereskedelmére specializálódó WLWYB alapító-vezetőjét kérdeztük arról, mi is történhet a kockákkal az után, hogy a gyárban dobozba csomagolták őket.


Azt is hangsúlyozta a vezérigazgató, hogy aki új legót vesz, mostantól jó eséllyel papírzacskókban találja az alkatrészeket a cég környezetvédelmi vállalása értelmében, ami néhány évtizeden belül globálisan karbonsemleges működést feltételez. Mindezt úgy, hogy közben globálisan növeli üzlethálózatát, legyen szó saját vagy partnereken keresztül üzemeltetett egységekről.

hvg360 Pálúr Krisztina 2025. január. 03. 19:45

„Szüleink és nagyszüleink rutinszerűen spóroltak” – de lehet-e egyszerre takarékoskodni és egészségesen étkezni?

Érezhetően tovább drágultak az élelmiszerek, sokaknak kell még szorosabbra húzni a nadrágszíjat, és ez nem kellemes érzés. Balázs Barbara újságíró és takarékos gasztroblogger könyve útmutató ahhoz, hogyan lehet a házikoszttal takarékoskodni, milyen a mértékletes konyha, és hogyan győzhetjük le a kisebbségi komplexusainkat, ha főzésről van szó. <strong>Mit érdemes megtartani a régi idők szokásaiból</strong>, és hogyan spóroljanak, akik speciális diétára szorulnak?