Gyógyszeripari technológiát is alkalmaz a fitneszvilágban és hobbisportolók körében népszerű étrend-kiegészítők és speciális élelmiszerek európai éllovasa, ami, bár a neve amerikai gyökerekre utal, történetesen egy magyar családi cég. A BioTechUSA első alkalommal tárta ki ki üzemének kapuját a nyilvánosság előtt: v-blenderek, portöltők, kapszulázók, állagok és ízek: pillantson be velünk a fehérjeporok, proteinshake-ek, vitaminok és speciális élelmiszerek szadai boszorkánykonyhájába!
Lift nincs a fitneszvilágban, a hobbisportolók és tudatos életmódot követők körében népszerű termékeket gyártó BioTechUSA szadai üzemének frissen elkészült négyszintes szociális blokkjában. Hogy is lenne erre szükség egy olyan cégnél, ahol 34 év a dolgozók átlagéletkora, akik jelentős része rendszeresen látogatja az edzőtermeket? Nyilván mindenki lépcsőzne, akár az öltözőkhöz, akár az ebédlőhöz, akár a konditeremhez vagy épp tárgyalóhoz igyekezne. Lévai Bálint vezérigazgató, társtulajdonos azonban kijózanít: elsősorban költséghatékonyság miatt maradtak a lépcsőnél. Az üzemben is régóta targoncákkal emelik az árut a különböző szinteken elhelyezkedő részlegek között: lift csak az automata raktárban van, és az is csak a termékek minél gyorsabb mozgatására szolgál.
Mindez azon a gyárbejáráson derült ki, amelyet az új fejlesztéseire büszke BioTechUSA szervezett a napokban. Ez volt az első alkalom, hogy kinyitották a gyár és a logisztikai központ kapuit a nyilvánosság előtt. Az apropót a közel egymilliárd forintból kialakított automata raktár, illetve az új, szociális helyiségeknek helyet adó, fullos, kétszintes edzőteremmel is felszerelt épület üzembe állítása adta.
Az alapanyagraktár
A beszállítói körről szűkszavúan nyilatkoztak a cég illetékesei: a fehérje Európából és Észak-Amerikából érkezik, a többi összetevő – aminosavak, kreatin, vitaminok stb. – máshonnan, köztük hazai szállítóktól is. A felhasznált fehérjék 90 százaléka állati, a maradék növényi eredetű, utóbbi aránya azonban „szépen növekszik”, vagyis ezen a piacon is megjelent már, és terjed a húsmentes igény.
Mérni csak pontosan
A keverőszinten számítógépes képernyőn kapnak információt a kezelők arról, hogy épp melyik termék van soron: ez alapján lecsippantják az alapanyagokat, a mennyiségeket és a munkafolyamatot, de csak akkor tárolja a rendszer, ha stimmelnek a mennyiségek. „Ha elmérik az aromát, jönnek a negatív kommentek a honlapon, vagy rosszabb esetben dobhatjuk ki az egészet, nem szabad hibázni” – jegyzi meg a látogatókat kísérő Lévai Bálint.
A keverőgépek – v-blenderek, rezgősziták és közelebbről meg nem nevezett, jellemzően gyógyszeriparban elterjedt (de itt, mint minden gyártóeszköz, élelmiszeripari minősítéssel rendelkeznek) garatjait csak ezután kezdik etetni. A kész keverék egy szinttel lejjebb landol a zárt, felfordított piramis alakú portároló konténerekben.
A konténereket targoncák emelik vissza a felső szintre, a dokkolóterembe. Itt 24 órás „előtartással” dolgoznak, vagyis egy napra előre vannak betárazva az alapanyagok. A porok aztán a töltőgépek ide felnyúló torkán át csoroghatnak vissza, hogy késztermék legyen belőlük.
A porok például a portöltő helyiségbe, ahol a töltőgépeknél szorgoskodik 2-3 ember: ellenőrzik a töltőtömeget, továbbítják a dobozokat a lezárógépbe, majd a csomagolók felé. A gyártás – mint a vezérigazgató jelezte – moduláris: számos termék készül többféle kiszerelésben és ízben, ehhez alkalmazkodni kell a gyártósornak is. Van olyan terméktípus, az Iso Whey Zero tejsavófehérje izolátum, amelyből húszféle íz készül, egyenként négyféle kiszerelésben.
Meddig maradhat egy íz, és meddig a hab? |
Ha már ízek. A termékeket rendszeresen kóstolják olyan, többnyire élelmiszermérnöki végzettségű munkatársak, akik érzékszervi bíráló minősítéssel és jó kóstolási képességgel rendelkeznek. Ők nem árt, ha nem dohányoznak, hiszen magabiztosan kell tudniuk azonosítani az öt alapízt (édes, savanyú, keserű, sós, umami) a vakteszteken, de például a zöldre festett termékből is ki kell tudniuk érezni a barackaromát – jegyzi meg egy munkatárs. Nem csak a frissen készülő termékeket ellenőrzik: vizsgálják az ízük mellett az állagot, a víztiszta termékek átlátszóságát, vagy épp azt, hogy a hab megfelelő ütemben apad-e le a tejsavófehérje shake-eknél, és persze kóstolják az új fejlesztéseket, többkörös procedúra során. Utóbbinál mindenki véleményét rögzítik, de a végső szót a vezetés mondja ki. Volt már olyan, hogy ezen az utolsó kóstolási körön vérzett el egy új íz – árulta el Markovics Diána ellátási területekért felelős ügyvezető igazgató.
A piacokon vannak favorit ízek, bizonyos térségekben például jobban mennek a kevésbé édesek, de minden piacon mindig ugyanolyan összetevőkkel és ízekben hozzák forgalomba az adott termékeket. Ha szükséges, a vásárlói visszajelzések alapján változtathatnak egy-egy termék receptúráján, de ezt inkább a még jobb fogyasztási élmény kedvéért teszik, például túlzott habosodás esetén vagy kedvezőbb állag elérése érdekében lépik meg. Az alapvető ízek – csoki, eper, vanília és „cookies and cream”, azaz „sütikrém” – mellett vannak szezonális ízesítésű termékek is – például a mézeskalácsízű fehérje a karácsonyi időszakban –, de a közelmúltban bevezettek egy új, étcsokoládés ízt, ami váratlan sikert hozott: „új fogyasztókat húzott be”. Vannak persze kieső ízek is, de hogy utoljára milyen íztől váltak meg, az ügyvezető igazgató nem részletezte: egy-egy íz esetleges kivezetésekor „az adott termék vagy termékkör teljesítményét” nézik. |
A szeletgyártó részleg extra védelem alatt dolgozik: túlnyomásos helyiségben készülnek a proteinszeletek, így kívánják kizárni a nemkívánatos anyagok esetleges bejutását. „A jogszabályokban meghatározott higiéniai előírásoknál is szigorúbbakat alkalmazunk” – jegyezte meg itt Lévai Bálint. Amúgy az egész gyárban szűrt, hővisszanyerővel temperált, 20-22 fokos levegőt biztosít a légtechnika. A szeletgyártóban hengerekkel terítik, vágókésekkel vágják méretre az alapanyagmasszát, adott termékek esetében pedig bevonatolják. A proteinszeletek a jövőben jóval nagyobb szerephez jutnak: hamarosan érkezik az új „multilayeres”, azaz komplex szeleteket készítő gyártósor, ami révén több mint 50 millió darab készülhet évente.
Ez most a fő fejlesztési irány, de korszerűsítik az óbudai központi irodaházat, illetve a dunakeszi gyárat, és napelemes rendszereket is telepítenek Dunakeszin és Szadán, amikkel az energiafelhasználás 30 százalékát remélik biztosítani.
A tablettázóban értelemszerűen a multivitaminos és egyéb tabletták készülnek: görögnek a kapszulák a kapszulázókban, a tabletták a tablettázókban, telnek a flakonok, pakolják őket a dolgozók.
A 3 heti készletet tároló készáruraktárak egyik részében épült fel az 450 négyzetméteres automata raktár. Előbbiből nagy tételben raklapokon szállítják az árut, utóbbi feladata a kis csomagos kiszállítások kiszolgálása. Ezek címzettjei saját üzletek vagy viszonteladó partnerek (boltok, edzőtermek, hipermarketek, élelmiszer-kereskedelmi láncok, drogériák, benzinkutak, patikák) lehetnek, de a webshopokon keresztül rendelő végfogyasztóknak is innen szállítanak. Magyarországra másnapra, Franciaországba 3-4 nap alatt érhet oda a csomag.
A két szinten, 9600 ládában összesen 300 000 terméket tárolni képes automata mindig az adott rendelésnek megfelelő árukonténerét gurítja a dolgozó elé, aki egy helyben állva csak átteszi azt a kiszállítandó csomagba. Korábban nem csak az áru mozgott: a rendelések minden egyes tételét a polcok között lavírozva szedték össze a dolgozók, most viszont minden a kezük alá érkezik. Teljes kapacitáson percenként 8 rendelést tudnak kiszedni, a hat kezelőpultnál, a korábbinál jóval hatékonyabban. Egy-egy megrendelés összeszedéséhez így 1,6 perc is elég, havonta akár 60 ezer rendelést is teljesíteni tudnak
Jól jön a munkaerő megspórolása
Az automata raktár a részlegen 40-50 százalékos létszámcsökkenést tett lehetővé, de ez nem azt jelenti, hogy bárkitől is megváltak volna: a folyamatos bővülés miatt mindig kell új munkaerő, és az itt felszabaduló embereknek is megvolt már a helyük a logisztikán belül máshol.
Az már-már közhely, hogy a hazai cégek küzdenek a munkaerőhiánnyal, de az ügyvezető igazgató szerint náluk ez jelenleg nem akkora probléma. A fluktuáció nem kirívó, a cégnek van egy komoly „kemény magja”, az újpesti Ezred utcai raktáruk Szadára áthelyezésekor is 80 fő, majdnem minden ott dolgozó átjött, és tavaly év végén – talán a kedvezőtlen gazdasági helyzet miatt is – a szokásosnál többen jelentkeztek.
„Csak az alkalmas munkaerőt kell megtalálni” és persze megtartani: a dolgozóknak nemcsak új öltözők, étkező és edzőtermem épült, de a távolabb élőket saját buszjárattal szállítják a gyárba, akár egyórányi távolságról is, tavaly pedig két alkalommal is 10 százalékkal emelték a béreket.
Be kellett stokizni a banki hitelt – gyorsinterjú Lévai Bálinttal |
hvg.hu: Ugye lift nincs az épületben, ez a sportosságot fejezi ki, vagy a költségoptimalizálás az ok? Lévai Bálint: A költségoptimalizálás, de nem is igazán láttuk szükségét az épület magassága, illetve amiatt, mert cégünknél az átlagéletkor mindössze 34 év. hvg.hu: Pedig egy sportos életmódhoz étrend-kiegészítőket és speciális élelmiszereket kínáló cégnél mennyivel jobban hangzana, ha elsősorban a sportosságról lenne szó. L.B.: Mondhattam volna azt is, de szeretek őszinte lenni. hvg.hu: A kollégák említették, hogy sok munkatársuk maguk is használja a termékeiket, és nagy részük rendszeres látogatója az edzőtermeknek. Ön mennyire tartozik ebbe a körbe? L.B.: Kevésbé, mint amennyire szeretnék. Sokan vannak vele úgy, hogy többet is tudnának tenni az egészséges, sportos életmód érdekében, és én sem vagyok kivétel. A család és a munka között kell időt találnom magamra is. Van, amikor sikerül, van, amikor nem. hvg.hu: Családi cégről beszélünk, édesapja alapította, ön 10 éve vette át, hogy látja, jól sikerült? L.B.: Amikor átvettem, akkor egy 120 fős cég voltunk, ma már 1800-an dolgoznak nálunk, akkor 7 milliárd volt az árbevétel, most már több mint 90 milliárd forint. Ha csak a számokat nézzük, akkor úgy gondolom, jól sikerült. De ha a családi dinamikát nézzük, egészen kiválóan. Itt dolgozik a testvérem – ő vezeti az értékesítési területet, itt dolgozik a feleségem – aki a Shaker Store üzletág vezetője, itt dolgozik az unokatestvérem – ő a kiskereskedelmi vezető. Tehát egy igazi családi vállalat vagyunk, ugyanakkor egy multinacionális vállalat is, ahol a teljesítménye és lojalitása révén bárki előre tud lépni. A fejlődésünk egyik kulcsmomentuma volt, hogy miként tudunk azoknak a kollégáknak előrelépési lehetőséget biztosítani, akik nem családtagok. Jelenleg 35-36 kifejezetten vezető beosztásban dolgozó ilyen kollégánk van, akivel nagyon jó egységet alkotunk. hvg.hu: Az édesapja figyeli még a cég ügyeit, bele szokott esetleg szólni? L.B.: A 2014-es generációváltástól fogva nem. Ez az egyik fontos feltétele volt annak, hogy elvállaljam a cég vezetését. hvg.hu: A bejárás során említette, hogy az is fontos momentum volt, amikor gyártási kapacitást építettek, hogy a terméklánc minél nagyobb része kerüljön saját kézbe. Meddig lehet ezen a területen elmenni? Például lehet akár saját fehérje-előállító üzemük is? L.B.: Ilyen terveink nincsenek, de ha kapunk megkeresést együttműködésre, nyitottak vagyunk rá. hvg.hu: Az elmúlt évek válsághelyzeteit hogyan tudták kezelni? L.B.: Leginkább az inflációt éreztük meg, különösen azért, mert ez a mi alapanyagaink esetében nem lineárisan történt, hanem kilengésekkel, egy kifejezetten nehéz ellátási időszakban. Nagy kérdés volt, hogy mekkora a fogyasztók tűréshatára, a költségek növekedésének mekkora részét terhelhetjük át, és mekkora részét nyeljük be. Nyilván, amikor háromszorosára emelkedett a legfőbb alapanyagunk ára, joggal vesztettünk volna sok fogyasztót, ha az egészet rájuk terheljük. Később szerencsére jött egy alacsonyabb árú időszak – sajnos az ilyenek mindig rövidebb ideig tartanak –, ami révén tudtuk magunkat kompenzálni. Úgy próbáljuk belőni a készleteinket, hogy ki tudjuk simítani az ilyen költségingadozásokat. Ehhez viszont nagyon fontos a működő tőke, úgyhogy a vállalat finanszírozásába – ugye mi alapvetően önfinanszírozók vagyunk –, bár korábban nem volt bestokizva banki hitel, most már készenlétbe kellett helyeznünk ezt a lehetőséget. Felvenni viszont szerencsére még nem kellett. Az energiaválság ennél könnyebben kezelhető volt, mert nem vagyunk energiaintenzív vállalat. hvg.hu: A hazai cégek nagy része munkaerőhiánnyal küzd, önöknél ez mekkora probléma? L.B.: Azt gondoljuk, hogy a munkaerőpiac egy ugyanolyan keresleti és kínálati piac, mint bármelyik másik piac, és ha jó körülményeket, versenyképes fizetéseket tudunk ajánlani, akkor fogunk találni munkaerőt. Ez így is történt. Itt mindig be kell lőni azt a szintet, hogy a megfelelő minőségű munkaerő beáramlása nagyobb legyen, mint a kiáramlás. Ehhez kell egy jó csapat, akik megbízható visszajelzéseket adnak arról, hogy éppen mi történik a cégnél. Így tudunk jó döntést hozni arról, hogy milyen mértékben emeljük a béreket, hogyan változtassunk a munkakörülményeken úgy, hogy az ne egye meg a teljes profitot.
|
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.