Drága a traktor, drága a hitel, kevés a bevétel, így kevés traktor lel gazdára.
Tavaly 3 009 új traktort helyeztek forgalomba Magyarországon, ami 32,5 százalékkal marad el a 2022-ben regisztrált 4 457-es darabszámtól. Elsősorban a gabonapiaci helyzet és kedvezőtlen általános gazdasági környezet okozta a visszaesést, melynek mértéke a 2022-es rekordév adataihoz képest ennyire szembetűnő: 2021 „átlagosnak” mondható forgalmától 8 százalékkal marad el – olvasható az Agroinform.hu által közölt elemzésben.
A 2022-es év kiugró eredményeit az okozta, hogy a koronavírus okozta szállítási nehézségeket maga mögött hagyta a piac, magukra találtak a szállítási láncok, és ezt a felívelést tovább erősítették az ekkoriban meghirdetett pályázati lehetőségek is. A terményárak drasztikus csökkenése, az infláció miatt bekövetkező kényszerű gyártói áremelések, valamint a kedvezőtlen kamatkörnyezetben jelentősen romló finanszírozási lehetőségek azonban 2023-ban éles fordulatot hozott.
„A mezőgazdasági gépkereskedelemben tapasztalt visszaesés nem egyedülálló belpiaci jelenség, nemzetközi szinten is hasonló folyamatok zajlanak – mondta Harsányi Zsolt, a Mezőgazdasági Eszköz- és Gépforgalmazók Országos Szövetségének (MEGFOSZ) elnöke. – Ha gyengül a vásárlóerő a piacon, a kereslet általában a használt gépek irányába tolódik el. A jelenlegi helyzet rendkívüliségét mutatja, hogy az elmúlt év során mindkét kategóriában párhuzamosan csökkent a forgalom.”