Az eMAG több hónapos próbaüzemet követően felavatta a 117 ezer négyzetméteres, kétmillió termék tárolására alkalmas logisztikai központját Dunaharasztiban.
Sokan készülnek a november 17-i Black Friday-re: egy friss, reprezentatív felmérés szerint a "fekete péntek" intézményét ismerő magyarok döntő többsége (69,9%) online áruházakban keresi majd az akciós ajánlatokat, és 37,1%-uk az eMAG-on figyeli a kedvező árú termékeket. Az eseményre a vállalat is készül: több hónapos próbaüzemet követően felavatta a 117 ezer négyzetméteres logisztikai központját Dunaharasztiban.
A 600 méter hosszú, négy raktárcsarnokból álló épület hasznos logisztikai alapterülete 110 ezer négyzetméter, itt található meg a jelenleg a magyar piacra kínált összes termék. "A cél az, hogy a dunaharaszti logisztikai központból szolgáljuk ki a magyar piacot, majd egy kelet-közép európai integrált ellátási rendszert szeretnénk felépíteni"- mondta el az első nyilvános raktárbejáráson Taba Péter, az eMAG Magyarország logisztikai igazgatója. Az eMAG immár negyedik éve a legnagyobb forgalmú webáruház Magyarországon, és a jövőben további bővülés terveznek: a beruházás következő ütemeként a szomszédban egy a hasonló méretű és hasonló célt szolgáló második logisztikai központ is létesül, a közös kiszolgáló rendszereket is már erre tervezték.
Az új logisztikai bázisban mintegy duplaannyi terméket tud raktározni az eMAG az előző raktáraihoz képest. Ezt összesen 107 kamiondokkoló segíti, amelyek egyidejűleg 122 kamiont tudnak fogadni. A telítettség egyébként már most elérte közel a maximumát: Jelenleg 793 ezer termék található a csarnokban, ebből 30 ezer háztartási gép. Egyébként a termékek átlagosan 1,5 hónapot töltenek a telephelyen.
A termékek útja szisztematikus: az első lépés az áru betárolása a mezzaninon, vagy az állványrendszeren, amely egyszerre összesen 2 millió termék egyidejű tárolására alkalmas. A Black Friday-re szánt termékek fele pedig már a múlt héten beérkezett a raktárba.
„A teljes folyamatot egy programozott, automata szalagrendszer szolgálja ki. Az 1000 méter hosszú szállítószalag rendszer olyannyira automatizált, hogy az itt dolgozó operatív kollégáknak nem kell mérlegelniük azt, hogy a terméket a tárolórendszer melyik részére kell elhelyezniük” - mondta el a hvg.hu-nak Taba Péter, aki hozzátette, hogy „a forgalom roppant volatilis, ezt segíti az, hogy a technológia erősen automatizált, és kizárólag egyes fizikai munkákhoz van szükség emberekre. A rendszer volumene így sokkal rugalmasabb, mint a nem automatizált rendszereké: egy adott napi megrendelésállomány duplájához így nincs szükség kétszer annyi dolgozóra, hanem az élő munkaerő 1,35-szörösére bővítése is elég." A raktári operatív létszám 80-100 fő között mozog, ezt a létszámot novemberre bővítik 150 főig.
Az állványrendszeren lévő minden egyes kartonon van egy vonalkód, felette egy számsor. Az áru így már az érkeztetésnél, majd minden egyes státusz váltásnál kap egy-egy időpecsétet, így a termék sorsa és helye állandóan, pontosan meghatározható.
Az állványrendszerről ezután kiszedik az árut, a rendszer vezérli ezt is, direkt utasításokat ad az itt dolgozóknak, így itt sem kell külön mérlegelni semmit. A termékek kék ládákba kerülnek, és egy szállítószalag viszi őket tovább a csomagoláshoz. Külön csomagolják az egyedileg megrendelt termékeket, majd feldolgozzák a multi-megrendeléseket, vagyis azokat, amikor több terméket is rendel a fogyasztó.
Valóban látszik, hogy fontos a cég számára az, hogy a fogyasztási cikkek legnagyobb részét lefedjék: egészségügyi papíroktól a háztartási gépeken át a serpenyőkig minden megtalálható a polcokon. Ennél is fontosabb az, hogy egy-egy megrendelés során minél több terméket tudjanak egyszerre kiszállítani a megrendelt termékekből. „Korábban megrendelésenként 1,47 csomag volt az átlag, mostanra viszont sikerült elérni az 1,07 csomag/megrendelés arányt. Ezzel nem csak az energiahatékonyság nő, de ez kényelmesebb is a vevőnek” - mondta Taba Péter, hozzátéve, hogy „vannak olyan korlátok, mint például az, hogy élelmiszert vegyi áruval nem lehet egybe csomagolni, azonban ez a technológia biztosítja azt, hogy a lehető legmagasabb konszolidációs szintet megvalósítsák.”
Ezután megrendelésenként szeparálják a csomagokat, így a futárnak már nem kell azt mérlegelnie, hogy mit kell egybecsomagolni. A futárcsomagba került termékeket ellátják futárlevéllel, és a futárcég felveszi azokat. A csomagok nagy részét a vállalat saját futárszolgálata, a Sameday szállítja ki.