Színt, élményt és közösségi lehetőségeket képvisel Magyarországon művelői szerint a még most is lenézett mesevilág. A piac él és fejlődik, érdemes fesztiválokat és összejöveteleket szervezni, témára specializálódott boltot nyitni, egyelőre azonban nem fog belőle túlságosan sok pénzt keresni senki. Súrlódások ennek ellenére ebben az üzleti szektorban is vannak. Egy biztos: idén ősszel a japán popkult nyerésre áll Amerikával szemben.
Sokéves lemaradásban ugyan, de – látva a múlt hétvégén sokadjára összegyűlt lelkes tömeget – él és virul a magyar mesepiac. A szombaton a Ferencvárosi Művelődési Házban megrendezett Fantasy Expón a fantasy, scifi, az anime, a manga, a képregény, a cosplay, a videojáték és társasjátékok több mint kétezer rajongója gyűlt össze.
Japán nyerésre áll
A saját, tudományos alaposságúnak távolról se mondható felmérésünk alapján a con látogatóinak körében az anime és a japán művészetre támaszkodó termékek nyerik az idei képzeletbeli Pearl Harbort az amerikai hősökkel szemben.
Nem kell azért félteni a tündéket és a Boba Fett cosplayeseket sem. A Japánból jövő vizualitás előretörése mindenesetre trendnek látszik, amivel beszélgetőtársaink is egyetértenek. Lévai Balázs, a Fantasy Expo főszervezője, a Cosplay.hu főszerkesztője és tulajdonosa ehhez annyi finomítást tesz, hogy ez aránylag kisebb léptékű esemény, egyben amolyan gyakorlópálya is a piacnak: kísérleti ötletekre invitálják a közösséget, felmérik, mi a legnépszerűbb, ami később máshol nagyobb eléréssel is szerepelhet.
Szerelemprojekt
Azzal együtt, hogy látszik rá a kereslet, akik ezen téren próbálkoznak, távolról sem az aránybányát akarják kiaknázni. Szerelemprojektként fogfa fel bizniszét Németh Tamás, a Budapest belvárosában szeptember elején megnyílt V26 képregénybolt alapítója is. Mint meséli: világéletében a képregények között mozgott, a Kockás világából jutott el a Manga, a Marvel, a DC és a többi mesevilágba.
Ez egyben azt is jelenti, hogy meglévő kiadói érdekeltségei jelentik a hasznot a cégének és a fedezetet alkalmazottjai bérére.
"Örülök, ha nullára kihozzuk” -mondja üzleti várakozásait firtató kérdésünkre, kiemelve, egy pillanatig sem bánta meg, hogy megnyitotta a Visegrádi utcai üzletet. Kereslet mindenesetre van: ottjártunkkor beszéltünk gyűjtővel, olyannal is, aki méltatlankodott, amiért nincs bővebb angol nyelvű kínálat. És azt is megtudtuk: a kamaszok a mangát viszik, a még fiatalabbak az Asterixet.
Ne legyél Vegeta!
Beszélgetéseinkből az is átjön, hogy bár egy sokrétű, de alapvetően kicsi piacról van szó, amelynek komoly korlátja a méret, személyes és szakmai ellentétek itt is vannak. „Magát ezt a rendezvényt én nagyon szeretném függetleníteni mindenkitől, mert azzal mindig csak baj volt, hogy általában mindenki a pénzt látja benne” - mondja Lévai.
Pedig az nincs. Elmondása szerint a Fantasy Expo, ahogy a többi esemény, amelyeknek a szervezését viszi, az évek alatt sokat pattogtak egyik cégtől a másikhoz. Emellett olyan nagyobb szerepelők is beépültek a magyar piacra, mint a Comic Con, szponzorként pedig a PlayIT. Utóbbi elsősorban az e-sport piacot jelenti, amihez az elmondás szerint könnyebb is szponzort találni, mint a geekeskedéshez.
„Kollektíve mindenki pórul járt”
A megélhetés kérdése pedig egyre kritikusabb tétel a műfajban működőknek, szervezőként és fogyasztóként egyaránt. A kata szigorítása például ebben az alapvetően kisebb bizniszeknek piacot jelentő szegmensben nagy fájdalom volt. Az pedig, hogy az infláció emelkedésével ennyire visszaesett az elkölthető jövedelme a potenciális közönségnek, egy ennyire célzott terepen még rosszabbul esik. És természetesen a rendezés kiadásai, legyenek azok asztalok, székek is mind megkétszereződtek, a megjelenő eladók és előadók költségei is nagyjából 25 százalékkal emelkedtek.
Szintén belevág a profitmarzsba, hogy a Fantasy Expo idei, 3 ezer forintos, magasnak már egyáltalán nem számító belépőjéből bejövő pénz gyakorlatilag elmegy az épület bérleti díjára. „Igyekszünk a rendezvényt minél jobban fehéren, legálisan tartani” - mondta Lévai. A katával ez egyszerűbb volt, de most is kaptak a szervezők segítséget, a Ferencvárosi Művelődési Központ is aktívan benne van az egészben, lényegében ez az FMK rendezvénye.
Lévai szerint a nehezebb feltételek egy járulékos előnnyel jártak: így összetartóbb lett a piac.
Nevess, ne nézz bohócnak!
A magyarok hozzállása azonban évtizedes lemaradásban van – panaszolja Mező Judit, a Fantasy Expo és a Cosplay.hu szervező/konferansziéja, aki sok más hasonló eseményen szerzett tapasztalatairól mesél. Miközben máshol egy idős nő is boldogan vesz fel egy jelmezt és megy el egy hasonló összejövetelre, addig itthon úgy érzi, bohócoknak nézik azokat, akik kedvelt karakterüknek, többnyire saját kézzel gyártott jelmezét felöltik.
Az Expon ugyanakkor az is jól látható, hogy akik fogékonyak erre a világra, keresik és sok esetben meg is találják benne a saját életük reflexióját. Beszéltünk olyan anime jelmezben jövő látogatóval, aki azt mondta: a mindennapok nehézségeitől tud eltávolodni a mese szeretetével. Ha ehhez egy barkácsbolt mélyére kell letúrni egy látványosabb fegyver elkészítéséhez, akkor úgy. Arról nem is beszélve, hogy aki tud rajzolni, mennyire jól tudja ezt megmutatni a világnak. Erre nekünk is alkalmunk nyílt az expón – aztán végül úgy döntöttünk, inkább visszanézünk a képregényboltba egy X-Men kötetért.