Vállalkozás hvg.hu 2023. május. 18. 14:28

Kitalálták, mi oldhatná meg a repoharas lehúzást, de kérdéses a megvalósítás

Bár végleges megoldás még nem született a repoharak használatára a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) által szervezett Budapesti Repohár Munkacsoportban, a szervezet a Zöld Követ Egyesülettel együttműködve ajánlásokat fogalmazott meg az idei fesztiválszezon előtt. Egy biztos: a repoharak működési modelljében sok a bizonytalanság, és az sem könnyíti meg a közös nevezőre jutást, hogy rengeteg szereplő érintett a kérdésben.

Itt a fesztiválszezon, de még nagy a zavar: ha az egyik gyártó poharát egy másik vendéglátóhelyre szeretnénk visszavinni, ott teljesen más lehet a visszaváltási rendszer, másfajta tokent használhatnak, ezt a rendszert kellene leegyszerűsíteni – mondta el a hvg.hu-nak a repoharak használatáról szóló ajánlásokat bemutató sajtótájékoztatón Balog Ádám, a BKIK általános alelnöke. Mint mondta, az elmúlt hónapok során a Zöld Követ Egyesülettel együttműködve több mint 4500 fogyasztót kérdeztek meg, és egyeztettek az iparági szereplőkkel, ezek alapján fogalmaztak meg egy ajánlásokat tartalmazó csomagot a budapesti vállalkozásoknak, kérve a csatlakozásukat.

Az egyeztetésben részt vettek többek közt a vendéglátóhelyek, a repoharak gyártói, a fesztiválszervezők és a fizetési háttér képviselői is. „Bár nagy a lelkesedés, kihívást jelent egy olyan megoldást találni, amely során ez az új eszköz valóban a fenntarthatóságot szolgálja, és a vendéglátóhelyek is jó szívvel használják" – tette hozzá.

A fogyasztók leginkább a repohár pénzre való visszaváltását szeretnék elérni

Király Nóra, a Zöld Követ Egyesület elnöke elmondta, hogy „az elmúlt időszakban számtalan fiatal kereste meg őket azzal, hogy a tavasztól őszig tartó fesztiválidőszakban sok szabadtéri szórakozóhelyen az a probléma, hogy a repohárért cserébe nem kapják vissza a pénzüket.” Így tehát nem nehéz elképzelni, hogy mennyi otthonban gyűlhetnek a repoharak, miközben azok a környezet védelmét szolgálnák.

A hétköznapi környezetvédelemmel foglalkozó szervezet elnöke kiemelte, hogy a kutatásból kiderült,

a fogyasztók leginkább a repohár pénzre való visszaváltását preferálnák (akár készpénz, akár bankkártyás utalás formájában), a vállalkozók egy része ugyanakkor azt szeretné, ha emellett egy egységes, digitális verzióval is rendelkező token-rendszert is használhatnának.

Mivel ebben a kérdésben egyelőre nem egyeztek meg az érintett felek, ezért a BKIK a fogyasztók által erősen preferált működési modellt tartalmazó ajánláscsomagot igyekszik minél több budapesti vállalkozással elfogadtatni.

Balog Ádám hozzátette, hogy nem az a cél, hogy törvényi szabályozás szülessen, de bíznak benne, hogy a jelenlegi helyzet hamarosan megoldódik.

Adminisztráció és költségek jelentenek nehézséget a vállalkozásoknak

A jelenlegi repohár-rendszer bonyolult, és az egyik legnagyobb nehézséget az jelenti a vállalkozások számára, hogy a repohár adminisztrációs terhekkel és költségekkel jár az egyeztetésben részt vevő vállalkozók szerint.

A token-rendszert preferáló vállalkozók egyik fontos érve az volt, hogy a repohárért befizetett, majd visszaadott pénzt nem lehet szabályosan, egyszerűen adminisztrálni.

A BKIK adószakértői szerint a jelenlegi jogszabályi előírások alapján valóban nem teljesen egyértelmű, hogy a repoharak betétdíjas terméknek minősíthetők-e, vagy van-e más egyszerű és szabályos adminisztrációs lehetőség a pénz bevételezésére és visszaadására.

Ennek a kérdésnek a tisztázására a BKIK hivatalos állásfoglalást kért a Pénzügyminisztériumtól és a Nemzeti Adó- és Vámhivataltól. A BKIK felkészült arra, hogy a válasz függvényében jogszabály-módosítást kezdeményezzen a helyzet megoldására.

Ezért, a fenti kérdések tisztázásáig a BKIK azt javasolja a token-rendszerhez ragaszkodó vállalkozásoknak, hogy már az idei szezonra alakítsanak ki egy közös, egységes, átjárható rendszert a jelenlegi átláthatatlan, az eredeti környezetvédelmi célt erősen kérdésessé tevő gyakorlathoz képest. A BKIK lehetőségeihez mérten igyekszik segíteni a fenti rendszer létrehozását, például az érintettek közös egyeztetésének megszervezésével – tette hozzá Balog Ádám.

Egyébként, a szervezet az optimális megoldásnak azt tartaná, ha már idén nyáron mindenhol helyben visszakaphatnák a fogyasztók a repohárért befizetett összeget, de minimális célként a továbbra is tokenes-rendszert működtető vállalkozások teljes körű átjárhatóságát tűzték ki.

Ezenkívül a következő ajánlásokat fogalmazták meg:

  • Aki csak tudja, használjon üvegpoharat.
  • Mindenki próbáljon meg olyan repohár-rendszert bevezetni, amely során a fogyasztó a lehető leghamarabb kapja vissza a lehetőség szerinti legmagasabb összeget.
  • Jól láthatóan kommunikálják a vendéglátóhelyek a vendégek felé, hogy miként tudják visszakapni a pénzüket, vagy a tokent.
  • A teljes nyitvatartási időben lehessen visszaváltani a repoharakat, ne csak például éjfélig legyen erre lehetőség.

Király Nóra hozzátette, hogy az olyan vendéglátóhelyeken, ahol például az adminisztrációs nehézségek miatt nem valósítható meg a fentiekben ajánlott megoldás, egy közös applikáció segíthet, amelyben

a felhasználó a bankszánlájára kaphatja vissza az összeget. A megoldás részleteiről még egyeztetés zajlik.

Emellett az sem könnyíti meg a közös nevezőre jutást, hogy nem lehet egyfajta jó megoldást alkalmazni minden helyzetben: például, bár a szervezetek egyhangúan az üveg használatát javasolják, a fesztiválokon és tömegeseményeken ez balesetveszélyt jelentene, ellenben sok vendéglátóhelyen lehetséges lenne az alkalmazása. Emellett sok nyitott kérdés is marad, például az, hogy mi lesz az eddig összegyűjtött repoharakkal? Vagy éppen az, hogy az applikáció alkalmazásakor hogyan jelölik majd a visszaváltható repoharakat, QR-, vagy vonalkóddal?

A további egyeztetésre, és az ajánlatcsomaghoz való csatlakozásra a BKIK minden további szereplő jelentkezését várja a repohar@bkik.hu címen.