Vállalkozás hvg.hu 2023. május. 03. 16:40

A magyar cég, amely személyes kapcsolattal és olcsósággal kel versenyre a nagy kiskerláncokkal

Országos hálózat kialakítását tűzte ki célul az idén 25 éves, több mint 200 franchise-üzletet ellátó Dél-100 Kft. A jelenleg elsősorban Közép-Magyarországon aktív kiskereskedelmi lánc az olcsósággal, az árukínálat dimanikus alakításával és a vevőkkel fenntartott személyes kapcsolattal szállna versenybe a nemzetközi láncokkal a háztartási vegyi áru, iparcikk, tartós és reformélelmiszerek frontján.

Elsősorban a kedvező árral, a vevőkkel fenntartott személyes, barátságos kapcsolattal és a jól megválasztott, folyamatosan a piaci igényekhez igazított árukészlettel tudnak versenyre kelni a nagy nemzetközi láncokkal a hazai bolthálózatok – osztotta meg hazai kiskereskedelmi tapasztalatait szerdán egy háttérbeszélgetésen a jelenleg Dél- és Közép-Magyarországon – főként Bács-Kiskunban, Jász-Nagykun-Szolnokban, Csongrád-Csanádban és Békésben, illetve néhány bolttal a Dunántúlon Budapesten és környékén is – jelen lévő üzletlánccal rendelkező, de országos hálózat kialakításán dolgozó, idén 25 éves Dél-100 Kft.

Mint arról Dobi István, a GoodsMarket és PlusMarket neveken ismert, sorrendben 163, illetve 40 egységből álló franchise-hálózatot ellátó vállalkozás alapító-tulajdonosa beszámolt róla, a következő két évben 20-30 új bolttal bővülhetnek, amiből várhatóan 10-20 saját tulajdonú, további 10 pedig partnerek által nyitott franchise-üzlet lesz majd.

A cég ugyanis amellett, hogy nagykerként zárt rendszerben szolgálja ki partnerhálózatát, saját tulajdonú franchise-üzletekkel is bír, összesen 36 ilyen boltjuk van. A “drogériaszerű” láncokban elsősorban vegyi árut, háztartási iparcikkeket, előre csomagolt tartós élelmiszereket, élvezeti cikkeket, reformélelmiszereket, illetve üdítőket és italokat forgalmaznak.

A dinamikus növekedésben az alapján is bíznak, hogy központi raktáruk alapterülete az 1998-as 400 négyzetméterről mára megharmincszorozódott: 12 ezer négyzetméteresre bővült, és forgalmuk is dinamikusan nőtt. Tavaly a teljes bolthálózat bevétele elérte a bruttó 33 milliárd forintot (ebben már benne van a nagykereskedelmi tevékenységgel lebonyolított 20 milliárdos forgalom is), ehhez képest 2021-ben a teljes bolthálózat forgalma 24,3 milliárd forintra, a cég nagykereskedelmi forgalma pedig 15,4 milliárd forintra rúgott. A cég adózott eredménye eközben a 2021-es 445 millió forintról 2022-re 900 millió forint fölé nőtt.

A növekedés hátterében Barnáné Vitárius Márta ügyvezető szerint részben a nyereség folyamatos visszaforgatása, részben a hatékonyság javítása, a központi raktár fejlesztése áll, de sokat jelentett, hogy a rendelkezésre álló pénzeszközökből még a régi árakon tudták feltölteni az árukészletet, és egészen addig nem emeltek árakat, amíg ez rendelkezésre állt, ami javított a forgalmon is.

A hazai élelmiszerkereskedőknek sok fejfájást okozó árstopok az esetükben Dobi István szerint pár tizedszázalékban befolyásolták az eredményüket, ugyanis az árstopos termékek közül csak a tartós élelmiszereket – cukor, liszt, olaj, tej – forgalmazzák. Partnereiket azzal is igyekeztek segíteni, hogy nagykerként eleve árrés nélkül adták tovább az érintett árukat. Az élelmiszertermékek egyébként 35 százalékos – bár folyamatosan növekvő – részét adják a teljes forgalomnak.

* * * Támogatott hitel vállalkozások számára

A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.