A koronavírus padlóra küldte az egész légiforgalmat, de a nyitás után fellendülés jött. Az újrakezdést leginkább a fapadosok tudták kihasználni , mert a gazdasági válságjelek miatt az utasok azt nézték: hogy lehet a legolcsóbban repülni.
A fapadosok részesedése az európai légiforgalomban utolérte a hagyományos repülőtársaságokat – írja a párizsi üzleti lap, a Les Échos.
Hogy sikerült elérni ezt? Úgy, hogy míg a hagyományos légitársaságok 2022-ben nem érték el a pandémia előtti eredményeket, addig a sikeres fapadosok felül is múlták azt: a Ryanair, a Wizzair vagy a Volotea mind növelni tudták forgalmukat. Az Eurocontrol szerint az európai légiforgalom összesen a 83%-át érte el a járvány előtti, 2019-es szintnek a tavalyi évben. A fapadosok és a hagyományos légitársaságok részesedése egyharmad körül volt 2022-ben: 32,4% jutott a régi nagy cégeknek és 32,3% a fapadosoknak.
2019-ben 36–32-re vezettek még a hagyományos légitársaságok. A maradék egyharmadot részben a regionális légitársaságok belföldi járatai, a charterjáratok, valamint a légi áruszállítás teszi ki.
Óriási ugrás 2022-ben
9,3 millió légijáratot regisztráltak Európában tavaly. Ez óriási ugrás a pandémia alatti állapotokhoz képest: +3,1 millió légi járat, de még így sem érte el a 2019- es szintet, annál 1,8 millióval kevesebb. A fapadosok 85%-át érték el a 2019-es eredménynek, de a legsikeresebbek túlteljesítettek: a Ryanair 109%, a Wizzair 114%-ra.
Putyin Ukrajna elleni agressziója miatt lassúbb volt a légiforgalom helyreállása Európában, mint ahogy azt a nyitáskor remélték. Minthogy a háború elhúzódni látszik Ukrajnában, ezért még az idén sem éri el várhatóan a pandémia előtti szintet a légiforgalom Európában – jósolja az Eurocontrol, amely arra számít, hogy idén a 2019-es csúcs 93%-át teljesíti majd a légiforgalom, amely csak 2025-ben lesz képes arra, hogy meghaladja a világjárvány előtti szintet.