Vállalkozás hvg.hu 2022. december. 29. 09:45

Visszatért a földgáz világpiaci ára oda, ahol a háború előtt volt

A magyar rezsiszámlák nem lesznek alacsonyabbak, de a nemzetközi piacon már olcsóbban lehet gázt venni.

Megawattóránként 76,78 dollárra esett szerdán egy időre a holland TTF gáztőzsdén a földgáz ára, olyan alacsony szintre, ahol utoljára az orosz-ukrán háború előtt járt az árfolyam – írja a Financial Times. Innen ugyan némileg felfelé mozdult azóta, de a tendencia így is egyértelmű:

hónapok óta nem látott alacsony árfolyamon áll a gáz.

Az ár azért is lehet most alacsonyabb, mert a szokásosnál enyhébb a december a kontinens nagy részén. Így pedig lehetőség van a tartalékokat feltölteni: szenteste óta Európa gáztározóiba több gáz érkezett be, mint amennyit elhasználtak.

Ez a magyar fogyasztókat rövid távon nem érinti, amikor az itteni számlákban megjelenő piaci árat meghatározták, épp drágább volt a gáz.

Arról nem szabad azért elfeledkezni, hogy ez az ár is 30 százalékkal magasabb a tavaly ilyenkorinál, és nagyjából 10 százalékkal magasabb az elmúlt öt december átlagánál – figyelmeztet az FT. És természetesen az a probléma, hogy 2023–24 telére fel kell tölteni valamiből a gáztározókat, továbbra is megmarad.

* * * Támogatott hitel vállalkozások számára

A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.

Zhvg hvg.hu 2024. november. 27. 16:00

zCast: Az akkugyárhatalom, ahol a hatóságok és a gyárak együtt állnak szemben a helyi polgárokkal

Megpróbáltuk sok nézőpontból körbejárni az akkugyárhatalommá válás meglévő – és várható – kockázatait és előnyeit, amihez Éltető Andrea közgazdász volt segítségünkre. Hány gyár épült és épülhet még? Mikortól válhat a lakossági energia- és vízigény kárára az víz- és energiazabáló iparág? Mennyire piszkosak a tiszta közlekedéshez szükséges gyárak? Vajon tudnánk jobban csinálni, mint ahogy most megy, és egyáltalán megéri ez az egész? Gyere velünk, és megtudhatod.