A zöldszervezet összességében arra az eredményre jutott, hogy a felmért boltok többsége fejlesztésre szorul, ha csökkenteni akarja műanyagszennyezését.
A SPAR, az Auchan és a Tesco tették idén a legtöbb erőfeszítést a legnagyobb hazai élelmiszer-kiskereskedelmi láncok közül az egyszer használatos csomagolóanyagok, műanyagok visszaszorításáért – mutat rá a Greenpeace átfogó jelentésében.
A zöldszervezet az elmúlt években több országban is megvizsgálta és értékelte a élelmiszer-kiskereskedelmi láncokat, többek között abból a szempontból, hogy mennyi a csomagolásmentes termék a polcokon, hogy van-e lehetőség újratöltésre és újrahasznosításra az üzletekben, illetve hogy egyszer használatos műanyag zacskókban, vagy környezetbarát táskákban vihetjük haza a termékeket. Idén első alkalommal Magyarországon is elvégezték ezt a felmérést:
a kilenc legnagyobb, hazánkban jelenlévő élelmiszerláncot vizsgálták.
A kutatás két módszerrel történt: egyrészt a Greenpeace Magyarország aktivistái július 1. és augusztus 1. között helyszíni felmérést végeztek a kilenc élelmiszerlánc harminchat hazai üzletében. Másrészt a környezetvédő szervezet közvetlenül az élelmiszerláncokat is megkereste egy kérdőíves kutatással, hogy saját adatokat szolgáltathassanak.
Az élelmiszerláncok rangsora a következőképpen alakult a 2022-es felmérésben:
a Spar végzett az első helyen, őket követi az Auchan, a Tesco, a Lidl, az Aldi, a Penny, a CBA, a Coop, az utolsó helyezést a Reál érte el.
A Greenpeace közlése szerint a CBA, a Coop és a Reál értékelését megnehezítette, hogy ezek a láncok egyáltalán nem reagáltak a megkeresésükre, ezért őket csak a szervezet aktivistáinak helyszíni felmérése alapján tudták rangsorolni.
A jelentésben azonban a hiányosságok feltárása mellett több pozitív fejleményt is kiemelt a Greenpeace a boltokkal kapcsolatban: egyes cégek nyilvánosan elérhető startégiával rendelkeznek a műanyagcsökkentésükkel kapcsolatban, máshol a saját márkás termékek csomagolásánál kitűzött cél, hogy 100 százalékban újrahasznosított anyagokból készüljenek.
A Spar üzleteiben kimagaslóan sok termék volt elérhető újratölthetőként, ilyen volt például a mogyoró, a pisztácia, a dióbél, a mandula, a napraforgó, a tökmag, a köles vagy a kuszkusz is. Az Auchan esetében kiemelkedő, hogy hálózati szinten megtalálható náluk a visszaváltható ásványvizes italcsomagolás. A Tesco válaszaiból kiderült, hogy a működésükből származó hulladék 82 százalékát újrahasznosították az előző évben, ez csak vállfából majdnem 124 tonnát jelent. A legnagyobb választékban és arányban csomagolásmentes zöldségeket és gyümölcsöket a Lidl üzeleteiben lehetett találni a Greenpeace felmérése szerint. A Spar és az Auchan pedig már nem adott ingyen műanyag zacskót, csak lebomlót pénzért.
A zöldszervezet összességében azonban arra az eredményre jutott, hogy a felmért boltok többsége fejlesztésre szorul, ha csökkenteni akarja műanyagszennyezését, ezért petíciót is indított az egyszer használatos műanyagok visszaszorításáért.