Kovács Gábor
Szerzőnk Kovács Gábor

A schwechati finomító leállása és a Duna alacsony vízszintje miatt az OMV nem tud elegendő üzemanyagot behozni a saját kúthálózata ellátására, a Mol pedig nem tud többet szállítani számára. A Mol nemrég csökkentette a kisbenzinkutaknak szállított mennyiséget. A Mol szerint „van elegendő üzemanyag Magyarországon”.

„Egyre többször tapasztaljuk a helyi OMV-töltőállomások lefogyását” – közölte a vállalat a hvg.hu-val, miután az elmúlt napokban több autós sikertelenül próbált tankolni.

A cég magyarázata szerint az OMV az egyetlen olyan töltőállomás-hálózat Magyarországon, amely normál körülmények között Ausztriából biztosítja üzemanyag-ellátásának nagy részét. Ám jelenleg a schwechati finomító ideiglenes leállása miatt az OMV Hungária Kft. a szabadpiacról piaci áron, vagy a Moltól tudja biztosítani az üzemanyag-ellátást.

A Mol nem tudja növelni a szállítási mennyiséget az OMV felé, miközben az OMV Hungária Kft. forgalma jelentősen megnőtt az árplafon bevezetése óta.

A helyzetet súlyosbítja, hogy a helyi igények kielégítése elsősorban dunai szállítással lehet megoldható. Az alacsony vízállás miatt a hajók legfeljebb félsúllyal tudnak közlekedni. A finomító újraindítását csak októberre tervezik.

„Az OMV Hungária Kft. mindent megtesz annak érdekében, hogy a jelenlegi nehézségek ellenére is biztosítsa az üzemanyag-ellátást. Megértésüket kérjük az átmeneti hiányok kezelésének idejére!” – írta a cég.

A kicsik nem kapnak elég üzemanyagot

Nem csak az OMV-nél vannak problémák: a Mol tájékoztatta a független kisbenzinkutakat, hogy a megrendelt mennyiség 50 százalékáról 35 százalékra csökkenti a kiszállított üzemanyag mennyiségét. A Mol szerint március óta 258 új partnerrel kötött új szerződést, ők korábban nem a vállalattól szerezték be az üzemanyagot. „Az aktuális 50 és 35 százalékos korlátozás csak ezekre az új partnerekre vonatkozik” – emelte ki a Mol. A cég hozzátette: a számítások szerint így garantálható a biztonságos ellátás. A Mol jelenleg az ország üzemanyagigényének 80 százalékát fedezi a kieső import miatt.

A független kereskedők által bonyolított üzemanyagimport egyébként akkor szűnt meg, amikor a kormány a nagykereskedelmi árra is kiterjesztette az árstopot.

Mivel az importált üzemanyagot Magyarországon így csak áron alul lehet a nagykereskedelemben értékesíteni, az importőrök felhagytak tevékenységükkel.

A Mol szerint kimagasló a kereslet

A Mol saját hálózatában nincs készlethiány – közölte a vállalat a hvg.hu-val – az „időszaknak megfelelő igényeket zökkenőmentesen” el tudják látni. Mindazonáltal továbbra is arra kérik a fogyasztóikat, hogy mindenki annyit tankoljon, amennyire az utazásaihoz valóban szüksége van.

A Mol szerint folyamatosan elemzik a piaci körülményeket, és hetente finomhangolják az ellátási stratégiájukat. „Bár van elegendő üzemanyag Magyarországon, és az augusztus 20-i hétvége óta enyhült a forgalom,

a pánikvásárlás és a most zajló mezőgazdasági munkák miatt továbbra is kimagasló a kereslet”

– írták. A cég nem részletezte, milyen pánikvásárlásra utalt – ami azt illeti, az állandó bizonytalanság miatt létezhet egy állandó jellegű pánikvásárlás, illetve az elmúlt hónapokban több pánikvásárlási hullám is előfordult. A legutóbb azt megelőzően volt jól látható roham a kutakon, hogy Gulyás Gergely kancelláriaminiszter a Kormányinfón bejelentette: a cégautók a továbbiakban csak piaci áron tankolhatnak.

Vállalkozás Gyükeri Mercédesz 2024. december. 22. 20:00

"Mi csak a gyümölcs ízét tudjuk megőrizni": a magyar szörpforradalom egyik bölcsőjében jártunk

Addig gépesítünk, amíg az nem megy a minőség rovására, vallja Galajda Péter, aki azért kezdett el szörpöt gyártani, mert nem talált megfelelőt a piacon. A Mayer szörp mára az egyik legismertebb prémium élelmiszer lett, ahol ugyan mindig van a polcon a nagymama főzetét idéző eperszörp, de kísérleteznek chilivel és kaporral is.