A saját márkás és az akciós termékeket veszik, jobban megválogatják, mire adnak ki pénzt, van, ahol kevesebb terméket vásárolnak – a fogyasztói szokások változásáról számoltak be az üzletláncok.
Elindult a lefelé vásárlás az élelmiszerboltokban – írta a vg.hu. Ez az elnevezés azt jelenti, hogy mennyiségre még ugyanannyi terméket vásárolnak az emberek, de inkább az olcsóbbakat választják.
Maczelka Márk, a Spar kommunikációs vezetője azt mondta a portálnak, hogy a saját márkás termékeik forgalmi aránya éveken át 25 százalék körül mozgott, idén viszont már 30 százalék fölé nőtt. A Tescónál is azt látják, hogy „a vásárlók igyekeznek egyre tudatosabban beosztani a rendelkezésükre álló pénzösszeget”, az árérzékenyebb vásárlók egyre inkább az olcsóbb termékeket veszik. A Lidl konkrétabb számok helyett annyit árult el, hogy „az emberek tudatosabban vásárolnak és jobban megválogatják, mire adnak ki pénzt”.
Az Auchannál „az elmúlt időszakban látható a vásárlói kosár termékszámcsökkenése”, és egyre többen veszik a saját márkás termékeket. A Pennynél szintén a saját márkás, illetve akciós árucikkek lettek népszerűbbek.
A Központi Statisztikai Hivatal épp ma délelőtt tette közzé a májusi kiskereskedelmi adatokat, ezekben is hasonló folyamatra utaló jelek vannak: az élelmiszerüzletekben 3 százalékkal több pénzt költöttek el az emberek, mint 2021 májusában, miközben az infláció 10,7 százalékos volt, az élelmiszerek pedig több, mint 18 százalékkal drágultak átlagosan. Vagyis ugyan több pénzt hagytak a kasszáknál, mint egy éve, ez kevesebb termék megvásárlását jelentette.