A turisztikai ágazat szereplői enyhe konjunktúrát éreznek, és erős szezonra számítanak. A megugró költségek hatására a szolgáltatóknak túlnyomó többsége emelte árait és a drágulás valószínűleg folytatódni fog – ezek a legfőbb megállapításai az első alkalommal közzétett Turizmus Konjunktúra Indexnek (TKI).
Az indexet a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ) a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvánnyal és a GKI Gazdaságkutató Zrt. közösen alkotta meg, a jövőben havonta közzétett index célja az, hogy a szereplők és az érdeklődők valós képet kapjanak az ágazat szereplőinek várakozásairól. Az index fontos újdonsága, hogy kiemelt figyelmet fordít az ágazatban túlnyomó többségben levő kis- és középvállalatok véleményére, és igényeire is.
Az áprilisi felmérést tesztjelleggel végezték el, majd ezt követően májusban elkészült az első éles, 300 szereplő részvételével készített, reprezentatív Turizmus Konjunktúra Index felmérés. Az indexet a hónap közepén teszik közzé, és hosszabb távon azt is tervezik, hogy az adatokat régiók szerinti megosztásban is feldolgozzák.
Nemzetközi példák
Németországban ugyancsak havonta készül turisztikai konjunktúra index, az ENSZ Turisztikai Világszervezete pedig negyedévente közöl adatokat a várakozásoktól. A Turisztikai Világszervezet (UNWTO) legutóbbi bizalmi indexe is szerint a turisztikai szakemberek világszerte egyre optimistábbak, különösen az Európán belüli és az Egyesült Államokból Európába irányuló utazások tekintetében. A turisztikai szakemberek túlnyomó többségének (83 százalék) várakozásai pozitívak a 2022-es évre, amennyiben a vírus megfékezhető, valamint a desztinációk továbbra is enyhítik vagy feloldják az utazási korlátozásokat. A szakértők relatív többsége (48 százalék) szerint a nemzetközi érkezések száma 2023-ban visszatérhet a 2019-es szintre.
A TKI legfontosabb megállapításai:
2022 májusában az ágazat szereplői enyhe konjunktúrát érzékeltek (2022 májusában az index +12 ponton állt, -100 és +100 közötti skálán értelmezve), ennél kissé kedvezőbb a helyzet a vendéglátásban, hasonló a szálláshely-szolgáltatásban, míg kissé rosszabb az egyéb turisztikai szektorokban. Létszámkategóriák szerinti bontásban a konjunktúraindex értéke a 15 főnél többet alkalmazó cégek esetében a legmagasabb, míg az alacsonyabb létszámmal működő kategóriákban inkább stagnálásközeli állapot jellemző.
A foglalkoztatott létszám alakulása az elmúlt három hónapra vonatkozóan az előző év azonos időszakához képest lassú ütemben növekvő munkaerő-keresletet mutat (+8 ponton áll a -100 és +100 közötti skálán), mely a következő három hónapban erősödni fog.
A felmérésben részt vevő vállalatok átlagosan 13 főt foglalkoztattak 2021-ben, a vendéglátásban 19 főt, a szálláshely-szolgáltatásban 11 főt, míg az egyéb turisztikai szektorban működő cégeknél 9 főt.
A vállalkozások átlagos üzleti helyzete az elmúlt három hónapban az előző év azonos időszakához képest javult (+30 ponton áll, -100-tól +100-ig terjedő skálán), ezen belül is leginkább a vendéglátásban. Létszámkategóriák szerint a 15 főnél többet foglalkoztató cégek üzleti helyzete sokkal jobban javult, mint a többi kategóriába tartozó cégeké.
A turisztikai cégek 77 százaléka működési költségek növekedéséről számolt be az elmúlt 3 hónapra vonatkozóan, e költségnövekedés átlagosan 20 százalékot tett ki a teljes turisztikai szektorban. A vendéglátó cégek 85%-a számolt be működési költségeinek növekedéséről, míg a szálláshely-szolgáltatásban működők 61 százaléka, az egyéb turisztikai szektorokban működők 68 százaléka.
A cégek 74 százaléka számolt be szolgáltatási árainak növekedéséről az elmúlt 3 hónapra vonatkozóan (áprilisban 75 százalékos volt ez az arány, 25 százalékuk nem változtatott az árakon, s mindössze 1 százalék jelzett csökkenést). Az áremelkedést, mely átlagosan 11 százalékos volt (a szálláshely-szolgáltatásban és az egyéb turisztikai szektorokban 13-13 százalékos, a vendéglátásban 10 százalékos), főként a működési költségek drasztikus emelkedése generálta.
Májusban a turisztikai cégek 40 százaléka jelezte, hogy a következő 3 hónapban várhatóan emelni fogja szolgáltatásának árát, 59 százalékuk nem változtat az árakon, s mindössze 1% százalék jelez csökkenést. A szálláshely-szolgáltatásban 32 százalék, a vendéglátásban 43 százalék, míg az egyéb turisztikai szektorokban 42 százalék az emelést tervezők aránya
A turisztikai cégek egynegyede a közelmúltban is emelt és a közeljövőben is emelni fog, 48 százalékuk a közelmúltban foganatosított emelést elegendőnek tartja, ezért a következő három hónapban már nem emel tovább. Mindössze 11 százalék azoknak a cégeknek az aránya, akik a közelmúltban sem emeltek és a közeljövőben sem fognak.
Képünk illusztráció