Brüsszel lépéskényszerben – mondják azok a szakértők, akik a Deutsche Wellének nyilatkoztak. A kínaiak ugyanis előnyös pozícióba kerültek: olcsón megkapják azokat a nyersanyagokat Oroszországtól, amelyek nagyon hiányoznak a német autógyáraknak.
„Semmiképp sem becsülhetjük alá azt a fenyegetést, amelyet a nyersanyagok hiánya jelent az autógyáraknak és beszállítóiknak” – nyilatkozta a közszolgálati Deutsche Wellének Stefan Bratzel, a CAM (Center of Automative Management) szakértője. Aki elmondta még, hogy „mindez oda vezet, hogy emelkednek az árak, tovább kell várni egy új autóra és lassúbb lesz az áttérés az elektromos autózásra, mint ahogy azt tervezték”.
Ukrajna a neongáz egyik legfőbb exportőre, ez pedig nélkülözhetetlen a chipgyártáshoz. Amúgy is világméretű hiány alakult ki chipekből már az Ukrajna elleni háború előtt is. Most tovább súlyosbodott a helyzet.
A neon egyre fontosabb lenne, de egyre nehezebb hozzájutni Ororszország Ukrajna elleni háborúja óta. Oroszországból a palládium és a nikkel vált hiánycikké. Oroszország a palládium második legnagyobb exportőre a világpiacon Dél-Afrika után. Részesedése az Ukrajna elleni háború előtt 38 százalék volt. A palládium ára 2015 óta emelkedik, tavaly júniusban 2900 dolláros rekordárat ért el egy uncia belőle. Aztán lement az ár 1800 dollárra, de Putyin Ukrajna elleni háborúja óta újra emelkedésnek indult. Jelenleg 2270 dollár körül van az ár. A baj az, hogy az orosz exportot nagyon nehéz pótolni, mert már eddig is deficites volt a palládium világpiaca. A palládium a benzinmotorokhoz kell, ezért a kereslet iránta aligha csökken.
A platina, melyet a dízelmotorokhoz használnak, egyre kevésbé keresett, mert a vásárlók nem nagyon vesznek már ilyen autókat. A felhalmozott nyersanyagkészletek egyelőre kitartanak, de hosszú távon nem lehet erre számítani. A legnagyobb exportőr, Dél-Afrika nem tudja azonnal jelentősen növelni a kivitelt.
A nikkel esetében óriási árrobbanás következett be az Ukrajna elleni háború miatt. 20–25 ezer dollárba került egy tonna nikkel a háború előtt, aztán felment 100 ezer dollárra. A kereskedés is megszakadt rövid időre a londoni tőzsdén. Az ár azóta lejjebb ment, de a szakértők 34 ezer dollárra számítanak az év közepére. Oroszország a világ harmadik legnagyobb nikkelexportőre, rövid távon nehéz pótolni ezt. A nikkel hiánya lassítja az áttérést az elektromos autózásra, mert növeli az árakat.
A kínaiak nyernek a válságon
Kínában az elektromos autók és akkumulátorok gyártói jól járnak az Oroszország elleni szankciókkal, mert az oroszok kénytelenek olcsóbban adni a stratégiai fontosságú nyersanyagokat. A kínaiak pozíciói már eddig is erősek voltak az akkumulátorgyártásban, de most, hogy olcsóbban jutnak nikkelhez, mint a vetélytársak, tovább növelhetik előnyüket.
Az európai autógyárak vásárolhatnak nikkelt a Fülöp-szigeteken vagy Indonéziában, de ez jelentős mértékben megnöveli a szállítási távolságot és időt. Azonkívül környezetvédelmi problémákat vet fel a két távoli országban. Ráadásul a kínaiak már ott vannak ebben a két országban: jelentős érdekeltségeket szereztek a nikkelbányászatban a két államban.
Mi a megoldás?
Új technológia az akkumulátorgyártásban. Az LFP (lítium-ion foszfát) akkumulátorok előretörnek, mert ezekhez nem kell sem nikkel, sem pedig kobalt. A német autóipari szövetség szerint el kell érni Brüsszel segítségével, hogy a külföldi piacokon egyenlő feltételek legyenek a vásárlók számára. Ezenkívül növelni kell a hazai nyersanyag kitermelését. Végül pedig vissza lehet nyerni a nyersanyagok egy részét az újrahasznosítással.
Új partneri kapcsolatok kellenek a világban, mert Németország jelenleg kimarad ezekből – panaszkodott az autóipari szövetség szóvivője a Deutsche Wellének.
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.