A kilenc éve lezárt terminál addig üzemel majd, amíg meg nem épül a legújabb, 3-as számú, amely legkorábban 2028-ban fogadhat utasokat.
A Budapest Airport fejlesztési terveiről beszélt és bemutatta az újra megnyitni tervezett 1-es terminál látványterveit az AIRportalnak a cég vezérigazgatója. Chris Dinsdale szerint a koronavírus-járvány hatása egyre kevésbé érződik a budapesti repülőtéren, és az előrejelzések szerint a légi forgalom 2024-re ismét eléri majd a 2019-es szintet, majd tovább növekszik.
Ferihegyen az akkori rekordév körülbelül 75 százalékával kalkulálnak, de az arány még változhat az ukrajnai események és a gazdaság alakulása miatt. „A járvány kapcsán lejöttünk a hullámvasútról, és bízom benne, hogy az ukrán helyzet nem ültet fel minket egy másikra” – fogalmazott.
Dinsdale elmondása szerint hónapok óta készülnek az utasszám emelkedésére, folyamatosan vesznek fel új embereket a 2-es terminál üzemeltetésének megerősítésére, újabb utasbiztonsági folyosók és check-in pultok kialakításán dolgoznak.
A 1-es terminál újranyitását 2024 nyarára tervezik, hogy lehetővé tegyék az utasszám akadálytalan növekedését. Jelenleg a tervek engedélyeztetése zajlik, amelyek szerint új gyalogos be- és kiszállítást lehetővé tevő mólót létesítenének a légi oldalon. Ezzel a terminál jelenleg 24 000 négyzetméteres területe 7000 négyzetméterrel bővülne, és éves szinten közel 5 millió utas kezelésére lenne alkalmas.
„Maga az 1-es terminál műemlék, és szeretnénk is ezt a kivételes art deco épületet maradéktalanul megőrizni. A terminálon korábban használt technológia azonban már nem megfelelő, hiszen kilenc éve nem kezel utasokat. Ki kell cserélni számos rendszert, a röntgengépeket, amivel egy modern, a mai elvárásoknak megfelelő terminált szeretnénk kialakítani” – mondta a vezérigazgató.
A 3-as terminálról Dinsdale azt mondta, hogy leghamarabb 2028-ban nyithat meg, a kibővített 1-est pedig akkor újra bezárnák az utasforgalom elől, speciális gépeket szolgálhat majd.
A 2-es terminál előtt évek óta üresen álló építési területet – ahol parkolóház épült volna, de az engedélyt 2018 végén visszavonták – a tervek szerint parkolóvá építenék vissza, buszterminállal kiegészítve. Ennek a műszaki tervezése már zajlik. Amikor a 3-as terminál építési munkálatai elérik ezt a részt, újra megszüntetnék a parkolót, mivel az elképzelések szerint olyan közlekedési csomópont létesül majd a helyén, ahová minden közlekedési eszköz befutna, beleértve a leendő vasútállomást, buszokat, autókat, taxikat. „Ekkor új parkolóházat is fogunk építeni, az eredetileg tervezett helyszíntől keletre” – tette hozzá a vezérigazgató.
A Budapest Airport légi áruszállítási üzletágról szólva Dinsdale elmondta: arra számítanak, hogy idén elérik a következő mérföldkövet, a 200 tonnányi kezelt árut „ezzel gyakorlatilag a Cargo City is a kapacitása felső határát fogja súrolni”. A létesítmény bővítése az idei év végén kezdődhet meg, amellyel az éves teherszállítási kapacitás meghaladja majd a 300 ezer tonnát.
A vezérigazgató arról is beszélt, hogy legkésőbb 2035-re nettó zéró károsanyag-kibocsátók szeretnének lenni, ehhez többek között egy 8 megawattos napelemfarmot terveznek kialakítani, amellyel Budapest Airport területén felhasznált villamos energia 66 százaléka máris zöld lenne.
Az interjúban nem esett szó arról, hogy az állam korábban élénken érdeklődött a repülőtér megvásárlása iránt, december közepén azonban Orbán Viktor miniszterelnök azt nyilatkozta: a létesítmény visszavásárlását a választás előtt nem észszerű nyélbe ütni.
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.