Az állami támogatás létszámmal kapcsolatos feltételeit valóban nem tudják teljesíteni az autóipar lejtmenete miatt, de mindezt már korábban jelezték a kormánynak. A cég kész visszafizetni a támogatás egy részét.
„A Continental csoport magyarországi cégei ne kapjanak egy büdös fillért sem a kormánytól
– kéri Lázár János. A fideszes politikus azon háborodott fel, hogy a Continental úgy bocsát el az idén 140, és információi szerint jövőre újabb 300 dolgozót, hogy közben milliárdos állami támogatást kapott, hogy megőrizze a munkahelyeket, illetve újakat is hozzon létre. A képviselő szerint ki kell vizsgálni, hogy az eddig kapott állami támogatások feltételeit, amelyek a munkahelyek megőrzését jelentik, megtartotta-e a cégcsoport, amíg ki nem derül, addig függessze fel az állam a multi támogatását.
A Continental a hvg.hu megkeresésére azt közölte, hogy a 2016-ban kapott támogatás létszámhoz kapcsolódó feltételeit eddig teljesítették, de a szektor 2018 óta tartó, és egyre súlyosodó válsága miatt mostanra veszélyben van a program eddigiek szerinti folytatása. A problémákat már korábban jelezték a kormánynak, folyamatosan egyeztetnek, és
amennyiben nem képesek tartani a korábban tervezetteket, akkor a támogatás hátralevő részét maradéktalanul visszafizetik.
Jelenleg több forgatókönyvet mérlegelnek, függetlenül attól, hogy mi lesz az eredmény, az ígéretük szerint minden állami szabályozásnak meg fog felelni. A makói gyár jövőjéről szólva pedig azt írta a Continental, hogy Makón kiemelten nehéz gazdasági helyzet és a rendkívül problémás középtávú kilátások ellenére sem szeretnénk bezárni a gyárat, a munkahelyek nagy részét a súlyos pénzügyi veszteségek ellenére is megtartják. Makón állításuk szerint a vállalat többi egységéhez képest speciális a helyzet, hiszen a minden piaci szereplőt érintő félvezetőhiány és iparági transzformáció mellett az egységet a kimagasló arányú dízel termékportfólió körülményei is visszavetik.
Lázár azt is felvetette a közösségi oldalán posztolt videóban, hogy a felülvizsgálatot a hasonló cégeknél is folytassa le az állam. A magyar kormány vitathatatlanul öntötte a pénzt a nagyvállalatokba, a hvg.hu tavaly januárban számolta össze, hogy csak 2019-ben 100 milliárd forintot is meghaladó összeggel támogatottak nagyvállalatokat, ezek között a Continental is kapott 10 milliárd forintot, amelyért cserébe 450 új munkahely létesítését vállalták.
Hajdú Roland, a Makói Gumiipari Szakszervezet vezetője szerint az autóipari szektor globális lejtmenete ugyan indokolhatja a Continental lépéseit, de álláspontjuk szerint a munkavállalókkal egyezkedve, közösen kellene kialakítani a leépítések menetét. Hajdú szerint van arra példa, hogy egy multi kénytelen szűkíteni a termelését, de ez esetben több éves kifutással lehetne megállapodni a dolgozókkal, akár pluszpénzt is elkülönítve azok számára, akik a végsőkig kitartanak. Ezzel szemben a makói gyárban elmérgesedett a viszony a menedzsment és a dolgozók között, néhány hónappal ezelőtt vezetőcsere is volt a makói gyárban. Ennek ellenére sem javult a helyzet a helyi érdekvédelmi szervezet és a gyárvezetés között, néhány hete az úgynevezett szájkosár rendelettel kerültek be a sajtóba.
A ConiTech Fluid Automotive Hungária Kft., a Continental Magyarország makói üzeme, itt 1600 munkavállalót foglalkoztatnak, a hét magyarországi gyárukban összesen 8000, világszerte 230 ezer alkalmazottja van a cégnek. A globális vállalat már tavaly készített az autóipar lejtmenete miatt egy válságtervet, ennek része az is, hogy a világszerte működő cégeitől összesen 30 ezer dolgozó elbocsátást, vagy áthelyezését tervezik. Magyarországon is átszervezték a termelést, a ContiTech Fluid Automative Hungária Kft. két fő telephelyen, Makón és Vácott működik, a fűtő-hűtőcsövek gyártását a megrendelések csökkenése miatt már korábban Vácról Makóra helyezték, amely a honlapjukon közzétettek szerint 120 dolgozó elbocsátásával jár. A Continental egyébként a szektor helyzetére tekintettel a teljes cégstruktúrát átalakítja, ennek egy részlete a ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft., ahol a cégvezetés szerint az teszi indokolttá az átszervezést, hogy az elektromos autók kiszorítják a hagyományosakat, így az itt gyártott termék iránti kereslet jelentősen csökkent. A ContiTech árbevétele 2019-ben és 2020-ban is csökkent, míg a korábbi évek milliárdos nyereségei után az utóbbi két évben 3,3 milliárdos veszteséggel zárt.
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.