"A magyar miniszterelnök a külföldi tulajdonosnak kedvezve gyakorlatilag bilincsbe verte a magyar dolgozókat és a szakszervezetüket" - állítja a Vasas Szakszervezeti Szövetség alelnöke.
A magyar légiforgalmi irányítókat tömörítő szakszervezet kevesli a három évre, 2021 és 2023 között egyenlően elosztott, összesen 15 százalékos béremelést, ezért sztrájkot helyeztek kilátásba a magyar légiirányítók. Azaz, helyeztek volna, hisz a kormány rendeletben lehetetlenítette a tiltakozás ilyen módját.
Felháborított bennünket a hír. Magyarországon már így is eléggé korlátozottak a sztrájkjogok. A veszélyhelyzetre tekintettel, a rendeleti kormányzás lehetőségével élve uniós alapjogot töröltek el egyik pillanatról a másikra. A szakszervezetek számára elfogadhatatlan egy ilyen döntés
– mondta a 24.hu-nak László Zoltán, a Vasas Szakszervezeti Szövetség alelnöke.
Az Orbán Viktor által jegyzett rendelettel beemelték a sztrájktörvénybe, hogy "honvédelmi és nemzetbiztonsági érdekből nincs helye sztrájknak a honvédelmi rendszerek és létesítmények ágazati kijelölő hatósága által a honvédelmi érdekből nemzeti létfontosságú rendszerelemmé kijelölt rendszerelemet üzemeltető légiforgalmi irányító szolgálat ellátásáért felelős szervezetnél".
A magyar miniszterelnök a külföldi tulajdonosnak kedvezve gyakorlatilag bilincsbe verte a magyar dolgozókat és a szakszervezetüket. Értjük, hogy a járványhelyzet enyhülésével fontos a gazdaság és a turizmus beindítása. De ha ez fontos, a bérekről a munkáltatónak kell megegyezni a szakszervezetekkel. Nem az a megoldás, hogy a kormány beleavatkozik az ügyükbe, hogy kiveszi a szakszervezetek és a dolgozók kezéből a nyomásgyakorlás eszközét, hogy próbáljanak meg anélkül birkózni, ha tudnak"
– mondta a Népszavának László Zoltán
Szeptemberig meghosszabbították a veszélyhelyzeti törvény hatályát
A kormány ennél korábban is megszüntetheti.
"Ha ez rendben van, innentől kezdve bárhol, bármelyik ágazatban hozhat hasonló rendeletet a kormány" - mondta Kordás László, a Magyar Szakszervezeti Szövetség elnöke arra utalva, hogy az Alaptörvényben benne van a munkabeszüntetéshez való jog, igaz arra hivatkozással, hogy a törvényben (sztrájktörvény) meghatározottak szerint, ami már eleve szűkítés.
A TASZ szakértője szerint jogalkotási szempontból alapvetően rendben van az új rendelet, tartalmilag azonban súlyosan problémás. A szervezet szerint nem tudni, miért van még veszélyhelyzet, ami lehetővé teszi az ilyen rendeletek kiadását, szerintük az is kérdéses, hogy ha fenn is áll a veszélyhelyzet, vajon tényleg indokolt-e, hogy egyáltalán ne sztrájkolhassanak az légi közlekedést biztosítók.
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.