A beszállítói nehézségek okozta alkatrészhiány miatt ismét leállt a termelés a kecskeméti Mercedes-gyárban; a vállalat a munkavállalói oltására és új modellje sorozatgyártásának előkészítésére használja ki az időt.
A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. tájékoztatása szerint az egyes félvezető komponensek terén jelenleg világszerte beszállítói nehézségek tapasztalhatók az alkatrészellátásban. A kecskeméti gyár emiatt a tervek szerint a 17. naptári hétig (amely május 2-ig tart) bezárólag módosította termelési programját. Múlt héten a hírös.hu írt erről, de akkor még nem erősítették meg az információt.
A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. az MTI-hez hétfőn eljuttatott közleményében arról írnak, hogy
a gyárban több oltópontot is kialakítottak, így ezekben a napokban jelentős számú munkavállalónak ajánlják fel a koronavírus elleni védőoltás lehetőségét, amennyiben erre önként jelentkeznek.
A termelési szünetben átépítési és karbantartási tevékenységeket is ellátnak, illetve az új modell sorozatgyártásának előkészületeit is végzik. Közölték azt is, hogy ebben az időszakban is az érvényben lévő munkaidőkeretet alkalmazzák. Ez azt jelenti, hogy a munkatársak ezekre a napokra is megkapják alapfizetésüket, valamint a megfelelő juttatásokat. (Ezeknek részleteiről megkérdeztük a céget, amint válaszolnak, frissítjük az anyagot.)
Az idén januárban már volt egy termelésleállás a kecskeméti Mercedes gyárban: január 20-tól tíz napig szünetelt a termelés szintén a beszállítói nehézségek okozta alkatrészhiány miatt. A félvezető áramköröket gyártó Intel április 22-én jelezte, hogy nem látja a végét a nemzetközi piacon az elektronikai alkatrészek kínálatában bekövetkezett hiánynak. A Daimler az idei első negyedévi mérlegbeszámolója alkalmából közölte, hogy a korábban tervezettnél több alkalmazottat kíván részmunkaidőben foglalkoztatni az elektronikai alkatrészek hiánya miatt. Harald Wilhelm pénzügyi igazgató azt közölte, hogy az elkövetkező hetekben "hol itt, hol ott" termelésleállás és részmunkaidős foglalkoztatás várható.
Mi köze az Apple-nek ahhoz, hogy leáll a kecskeméti Mercedes-gyár?
Rég nem látott gonddal küzdenek világszerte a járműipari cégek: nincs elég chip, márpedig az nélkülözhetetlen a négy kereken guruló számítógépekhez. Nagyon úgy tűnik: elszámolta magát az autóipar, és felülbecsülte a koronavírus-járvány miatti visszaesést. A háttérben pedig felsejlenek az eddig nem kimondottan vetélytárs cégek, mint az Apple, a Sony vagy a Microsoft.
A Mercedes-Benz márka tulajdonosa, a Daimler AG tavaly március 17-én döntött úgy, hogy a koronavírus-járvány miatt megszakítja a gyártást európai telephelyeinek nagy részén. Az intézkedés érintette a Mercedes-Benz kecskeméti gyárát is, ahol a legtöbb területen szintén felfüggesztették a munkát 2020. március 20-tól, majd április 28-tól fokozatosan, először egy műszakban indult újra a termelés. Tavaly nyáron kihasználva az augusztus 20-i nemzeti ünnep körüli hosszú hétvégét – 2020. augusztus 17-e és 23-a között – szünetelt a gyártás a kecskeméti üzemben. A karácsonyi szabadságolási időszakban az átfogóbb átépítési munkák miatt a téli termelési szünetet 2020. december 18-a és 2021. január 17-e között tartották meg.
A kecskeméti Mercedes-gyár több mint 4400 munkatársat foglalkoztat. A világjárvány és a több hetes leállás ellenére 2020-ban több mint 160 ezer autót gyártottak és 3,4 milliárd euró árbevételt értek el. Egy évvel korábban, 2019-ben 190 ezer autót gyártottak 3,7 milliárd euró árbevétel mellett.
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.