Vállalkozás Kovács Gábor 2020. július. 13. 13:47

Mészáros Beatrix tv-je „társadalmi felelősségvállalásból” sugároz állami finanszírozású sorozatot

Kovács Gábor
Szerzőnk Kovács Gábor

Mészárosné Kelemen Beatrix nemrég gründolt, de máris nagyon sikeres médiavállalkozása nem üzleti érdekből sugároz egy közpénzből is készülő sorozatot – ellenkezőleg, „sugárzás biztosításával” és a költségek egy részének átvállalásával járul hozzá annak létrejöttéhez.

A Life és az Ozone TV-ket működtető Media Vivantis Zrt. „anyagi és infrastrukturális erőforrásaival főtámogatója az Emmi kezdeményezésére megvalósuló A mi kis családunk című műsornak” – közölte Mészárosné Kelemen Beatrix cége, miután a hvg.hu megírta: a Life TV olyan műsort sugároz, amelyre az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) kötött előállítási szerződést egy másik céggel, a Preport Kft.-vel.

A Media Vivantis a gyártási költségek egy részének átvállalásával és

sugárzás biztosításával járul hozzá a társadalmilag fontos üzeneteket hordozó műsor létrejöttéhez, mely tehát koprodukcióban, a két fél közös finanszírozásában készül

– írták.

A cég továbbá hangsúlyozta, nem igaz, hogy az Emmi műsort gyártana a Media Vivantisnak. Ezt egyébként a hvg.hu eredeti cikke sem állította, abban azt feltételeztük, hogy valamiféle koprodukcióról lehet szó, mivel a sorozat epizódjai (ahogy azt a Media Vivantis is megjegyzi) elérhetőek az Emmi YouTube-csatornáján. Ezt azonban a cikk megjelenése előtt se az Emmi, se a Media Vivantis nem erősítette meg – a cég szerint megkeresésünk nem jutott el a médiavállalat kommunikációs területért felelős egyik munkatársához sem. Az Emmi a cikk megjelenése óta sem válaszolt a két héttel korábban feltett kérdésekre.

A Media Vivantis az Emmivel, illetve az előállítással megbízott céggel kötött megállapodásról további részleteket nem közölt, így továbbra sem világos, hogy a felek milyen arányban állják a költségeket (az Emmi eddig két részletben 20 millió forintért szerződött a Preporttal) és kinek a tulajdonában vannak a sorozathoz kapcsolódó jogok.

A Media Vivantis szerint azért lett a sorozat „főtámogatója”, illetve azért vetíti, „mert csatornaportfóliója

szellemiségének egyik alapja, hogy a szórakoztatás mellett társadalmilag fontos, a család fontosságát hangsúlyozó, értékeken alapuló, edukatív produkciókat és kezdeményezéseket támogasson, melyeknél a siker nem feltétlenül a magas nézettségben mérhető.

Megengedve, hogy a Life TV (illetve a Media Vivantis) társadalmi felelősségvállalás keretében, mondhatni jótékonyságból vetíti a sorozatot,

nehéz szó nélkül elmenni amellett, hogy közben legalábbis csökkentett áron jut tartalomhoz.

Hiszen a költségek egy részét az Emmi, vagyis az adófizetők állják – amit a Life TV a normál, üzleti műsorstruktúrájában használ fel. Az igazi társadalmi felelősségvállalással indokolható eljárás mondjuk az lenne, ha a Media Vivantis saját zsebből legyártatná a sorozatot, levetítené, majd jótékonyságból megengedné az Emminek, hogy az ingyen közzétegye a YouTube-csatornáján. Az nem jótékonyság, hogy az Emmi a gyártási költségek egy (ismeretlen) hányadának fejében osztja meg az epizódokat, hanem színtiszta koprodukció. Hogy üzleti alapú-e, az attól függ, a felek milyen arányban osztoznak a költségeken.

A Media Vivantis közleményében azt is tagadja, hogy a sorozatot saját gyártású produkcióként állítaná be, azt a tulajdonos Mészárosné Kelemen Beatrix szerintük „külső gyártásban készülő” családi realityként jelentette be. Ehhez azért érdemes megjegyezni, hogy a „saját gyártás” nem jelenti, hogy az adott tartalomnak cégen belül kell készülne, például a Netflix streamingszolgáltató „saját gyártású” filmjei és sorozatai (Netflix Originals) sem a cégen belül készülnek. Viszont a Netflix megrendelésére és a Netflixre készülnek, nem pedig olyan, más tulajdonában lévő tartalmak, amiknek csak az online vetítési jogait vásárolják meg egy időre. Ettől függetlenül a Life TV a műsorai közt nem különíti el A mi kis családunkat, nem fűz hozzá nyilatkozatot, miszerint az az Emmi koprodukciós projektje lenne. A minisztérium közreműködését csak egy Családbarát Magyarország-logó jelzi az epizódok végén.