Vállalkozás hvg.hu 2020. június. 10. 12:00

Milliárdos büntetést fizetett a GVH-nak a Facebook

A közösségi oldalt 1,2 milliárd forintra büntette a versenyhivatal, a GVH-elnök szerint Zuckerbergék „határidőben és önként” fizettek. A hivatal döntését ugyanakkor vitatják.

A Facebook és a Booking.com is határidőre és önként kifizette a Gazdasági Verseny Hivatal (GVH) által kirótt 1,2 milliárd, illetve 2,5 milliárd forintos bírságot – mondta a Növekedés.hu-nak adott interjúban Rigó Csaba, a szervezet elnöke. Rigó hozzátette: nem meglepő módon mindkét cég a bíróságon vitatja a GVH döntését.

A versenyhivatal még tavaly decemberben szabott ki (a közösségi oldal szempontjából gyakorlatilag aprópénznek minősülő) büntetést a Facebookra, mert azt állította, hogy ingyenes. A Facebook üzleti modelljének az a lényege, hogy a megosztott tartalmakkal magához vonzza a fogyasztókat, akiknek érdeklődéséről, viselkedéséről, vásárlási szokásairól részletes adatokat gyűjt. Ezen adatok birtokában célzott reklámozási lehetőséget értékesít üzleti ügyfelei részére, a reklámokat pedig a posztok között elhelyezve juttatja el a fogyasztókhoz – írta akkori közleményében a hivatal. Így a szervezet álláspontja szerint a regisztrációs oldalon 2010 januárjától idén októberig megjelenített „Ingyenes és bárki csatlakozhat”, „Ingyenes és az is marad” üzenetek elterelik a fogyasztó figyelmét az általa vállalt ellentételezésről – azaz adatainak átadásáról, terjedelméről és ezek következményeiről.

A GVH úgy ítélte meg, hogy az ingyenesség üzenete zavart kelthet a fogyasztókban, hiszen kockázatmentességet, kötelezettség nélküliséget sugall.

Rigó szerint az ingyenesség mint a szolgáltatás egyetlen mérvadó tulajdonságának hangsúlyozása elegendő volt ahhoz, hogy ez megtévesztő fogyasztói tájékoztatásnak minősüljön. „A Booking.com-os döntésünket pedig a szállásadók pozitív elismerése igazolta vissza, ami mutatja, hogy ténylegesen torzulásokat tud létrehozni egy agresszív értékesítési módszer a piacokon, ezért kritikus ezeknek a megfékezése.”

A bookingos bírság egy idén áprilisi ügyhöz kapcsolódik. A szállásfoglaló a versenyhatóság szerint tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott a fogyasztókkal szemben azzal, hogy többek között megtévesztően hirdette egyes szálláshelyeit ingyenes lemondási lehetőséggel, valamint agresszív, pszichés nyomással késztetett mihamarabbi foglalásra.

A GVH elnöke beszámolt arról is, hogy az Alza.hu-val szemben párhuzamosan két eljárás folyik náluk, két különböző, feltételezett jogsértés miatt. „Az egyik a Black Friday akciójukhoz kapcsolódik, a másik a valós idejűnek tűnő, vásárlásra biztató üzeneteket vizsgálja (például „Jelenleg X ügyfél érdeklődik a termék iránt”, „Utolsó X db ezen az áron”), mivel azt feltételezzük, hogy ezek pszichikai nyomásgyakorlásra alkalmasak és ezzel elhamarkodott vásárlási döntésre késztethetik a fogyasztókat.”

A fentieken kívül az online portálokhoz és platformokhoz köthető, jelenleg folyó vizsgálatok között a svájci Viagogo jegyértékesítő platform, illetve a be2 és az Academic Singles társkereső weboldalak működésével kapcsolatos eljárásokat említette még Rigó.

Vállalkozás Gyükeri Mercédesz, Rácz Gergő 2024. december. 29. 17:30

Ahol a rizs az isten és perui a spárga: a Nobuban jártunk

Lehet variálni egy felső polcos étteremlánc menüsorában, vagy az főben járó vétek? Honnét tudja egy ázsiai kulináriát szolgáló étterem beszerezni az alapanyagait Budapesten, és hogy lesz a megoldás végül Spanyolország? Ezekről és sok másról faggattuk a Nobu Budapest séfjét, Schreiner Gábort, közben azt is megkérdeztük, hogy a halak filézése közben milyen gyakran vágja meg a kezét.