Vállalkozás 2020. május. 23. 13:34

Százmilliárdos osztalékot vettek ki a magyar Opel-gyárból

Még a koronavírus-járvány előtt. Az Opel márka pont a járvány előtt lett nyereséges a csökkenő eladások ellenére is.

Tovább csökkent a magyarországi Opel-gyár árbevétele és az alkalmazottak létszáma is 2019-ben. Az adózott nyereség viszont több mint kétszeresére nőtt, bár így is elmarad a korábbi évek szintjétől – számolt be a privátbankár.hu a társaság friss beszámolójáról.

Az Opel-gyárként emlegetett Opel Szentgotthárd Autóipari Kft. személygépjármű-motorok, hengerfejek, haszongépjárművekbe építendő sebességváltók, valamint egyéb motoralkatrészek összeszerelésével foglalkozik. A német anyacég még a világjárvány előtt 203 millió eurót nem pénzben, 80 millió eurót pedig pénzben vett ki a magyar társaságból osztalék formájában. Aztán jött a világjárvány.

A társaság árbevétele évek óta 11 százalékkal csökkent és a céget idén is 300 ezer eurós adófizetési kötelezettség terhelte.

Csökkenő árbevétel mellett azonban dupla adózott nyereséget értek el a koronavírus-járvány kitörése előtt 2019-ben: ez a korábbi 1,9 milló euróról 4,2 millió euróra emelkedett. Ezt úgy érhette el a cég, hogy a korábbi években jellemző 55-57 millió euró helyett 2019-ben az értékcsökkenési leírás összege 47,1 millió euró volt, valamint az anyag- és személyi jellegű költségek is csökkentek.

2019-ben masszív osztalék ment Németországba: a német Opel Automobile a magyar Opel ügyvezetésének javaslatára 208,6 millió euró nem pénzbeli osztalék mellett 80 millió euró pénzbeli osztalékot is felvesz a cégből, ez pedig forintban meghaladja a 100 milliárdot. A 2019-es eredményességi mutatók valóban javultak 2018-hoz képest: az árbevétel-arányos nyereség 4 százalékra emelkedett 1,61 százalékról, a tőkearányos nyereség 0,62 százalékra 0,28 százalékról, míg az alaptőke jövedelmezősége háromszorozódott, 6,89 százalékra emelkedett.

Az autóipar globálisan 100 milliárd eurós veszteség elé néz a járványból adódó leállások miatt. A Privátbankár cikke arra is felhívta a figyelmet, hogy a korábban a gyártást az alacsonyabb munkaerőköltségek miatt a feltörekvő országokba telepítő autógyárak ráadásul furcsa helyzetbe is kerültek. Az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában a kormányzati és jegybanki támogatási programok ugyanis sokkal kedvezőbbek, mint azokon a helyeken, ahol a gyárak üzemelnek, ami óriási pluszköltséget jelent a cégeknek.

Gazdaság Tiszai Balázs 2025. január. 05. 07:00

És akkor dunai kilátás ezerötér' érdekel, Bástya?

Lekordonozták a Halászbástyát, hogy pénzt szedjenek a dunai panorámáért, aztán a közfelháborodás elsöpörte az egészet. Történelmi csúcsra ért a magyar háztartások eladósodottsága, miközben milliárdokat pumpálnak az Eximbankba. Egyre furcsább Mészáros Lőrinc exvejének kartellügye, Tiborcz István győri üzlettársa deszkával és cukorkával repül rá Paksra, Nagy Márton testvérének köre meg napelemparkot épít. Merre lesz a Mere? Ez a HVG első heti gazdasági összefoglalója 2025-ben.