Több kikötőt is eladna a Bahart a Balaton mellett, a többinek pedig az üzemeltetésétől válnának meg.
A Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) szerdán megszavazta azt a tervet, amely szerint jóval vékonyabbra szabja a működését, és elad egy rakás különösen értékes ingatlant – írja az Index.
A Bahart részben a part menti önkormányzatok kezében van, részben pedig a Rogán Antal vezette állami hivatal, a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) a tulajdonosa; a tavalyi tőkeemelés óta a többségi. Rogánék azután nem sokkal bejelentettek egy intézkedési tervet a nyereségesen működő vállalatnál, amely több kikötő bezárásáról szólt, illetve egyes értékes területek privatizálásáról.
A balatoni önkormányzatokat tömörítő Balatoni Szövetségnek nagyon nem tetszett a terv, azzal érveltek, fontos, hogy a Bahart egyben maradjon annak vagyonával, tevékenységével, működési struktúrájával, a meglevő személykikötő, illetve vitorláskikötő-hálózattal, mert ez biztosítja a Balaton egészének megközelítését, az azon való közlekedést, ami pedig a turizmus elengedhetetlen feltétele.
Az MTÜ végül nem vette figyelembe az önkormányzatok szempontjait, mert most az Index szerint átviszik az átalakítást: megválnak a vitorláskikötők üzemeltetésétől. A területek a cégnél maradnának, de az azokon lévő épületek a bérlőhöz kerülnének. Emellett
- Csopak, Balatonakali, Balatonkenese és Balatonudvari közfogalmú kikötőjét eladják.
- Privatizálják a Hotel Mólót, a balatonszemesi Hattyú és a balatonboglári Sellő kempinget.
- 5 hajót kivonnak a forgalomból, megszűnik hat menetrend szerinti és négy sétahajó járat.
Tiltakozik a döntés ellen a Balatoni Szövetség, szerintük a Bahart működésének meghatározásakor nemcsak a vállalat gazdasági érdekeit kellene figyelembe venni, hanem a térségét is. Azt írták:
A cég reorganizációs terve nem a Balaton érdekével, inkább a cég gazdasági helyzetének javításával foglalkozik kiemelten akkor, amikor a cég jelen működésével is nyereséges, és a tervezett változások több kisrészvényes településen megszüntetnék a személyhajózást. Tudni kell, hogy a települések, és azokon a kikötők szimbiózisban működnek, azoknak szerves része és nem csak a vízi közlekedésnek, de akár a kulturális életének is.”
Úgy látják: a balatoni vízi közlekedés nem szabad, hogy kizárólag gazdasági érdekként legyen számontartva, ezért kérik Rogánékat, hogy vegyék figyelembe az érintettek szempontjait.
A lap szerint a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Balatontourist kerülhet most helyzetbe. A Népszava korábban megkérdezte a céget, hogy ha a Bahart eladná a kempingjeit, érdekelné-e őket mint lehetséges vevőket. Azt válaszolták, hogy nyitottak a portfolióbővítésre, de megvárják a részleteket.
Az Origo szerdai cikke szerint a Bahart reorganizációs tervének az a célja, hogy „a társaság alkalmazkodni tudjon a koronavírus-járvány miatt kialakult rendkívüli helyzethez, és fenn tudja tartani a hosszú távú működőképességet, és ezzel a munkahelyeket”.
(Képünk illusztráció)