Két autóipari cég is bezár hétfőtől, Békéscsabán, Orosházán és Makón közel ötezer dolgozónak kell otthon maradnia a járvány miatt.
Két hét kényszerszabadságra küldi hétfőtől két nagy dél-alföldi cég a dolgozóit. A vevők szállítási igényeihez igazodva szünetelteti a termelést a Continental a makói és a váci üzemében – erről tájékoztatta a cég az MTI-t kedden. A Linamar Hungary Zrt.-nél is a közelmúltban döntöttek arról, hogy átmenetileg felfüggesztik a működést, itt is hétfőtől zárnak be. A két cég összesen öt egységénél, Békéscsabán, Orosházán és Makón, ötezer dolgozót küldenek el, egyelőre szabadságra. A Continental váci üzemében ezerkétszázan dolgoznak, őket is érinti a leállás.
A Magyarországon nyolcezer munkavállalót foglalkoztató Continental honlapja szerint a ContiTech AG magyarországi leányvállalata, a ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. makói és váci telephelyei a legjelentősebbek a csoportnál, Makón 2500, Vácott 1200 alkalmazott dolgozik, most őket küldik szabadságra. A cégnél működő független szakszervezet vezetőjétől úgy tudjuk, hogy első körben szabadságra mennek a munkások, majd folyamatos egyeztetés során dől el, hogy a kéthetes szabadság után – ha a járványhelyzet miatt továbbra is zárva maradnak az üzemek –, akkor milyen formában maradhatnak a cégnél. Elképzelhető, hogy az átmeneti leállás idejére a munkavállalók részére különböző távolléti lehetőségeket biztosítanak majd. Azok számára, akik munkaköre ezt megengedi, már korábban lehetővé tették az otthoni munkavégzést. A munkavállalók felhasználhatják egyéni időbankban felhalmozott óráikat vagy szabadságot vehetnek igénybe. A mindenkori szabályozásnak megfelelően a cég próbál a munkavállalóknak további lehetőségeket is kínálni.
A Linamar Hungary Zrt. a múlt pénteken jelezte a dolgozóinak, hogy március 30-tól leáll mind a három gyáregysége, ezekben összesen közel kétezer ötszázan dolgoznak, az első két hétben ők is szabadságon lesznek. A kanadai tulajdonú mezőgazdasági gépeket és autóipari alkatrészeket gyártó cégnél a Vasas Szakszervezetnek van helyi képviselete. Tóth Zoltán szerint a lehetőségekhez képest a cégvezetés megpróbálja a dolgozókat folyamatosan tájékoztatni arról, hogy mi várható. Az érdekvédő abban is bízik, hogy a cégcsoport egyik orosházi üzeme mezőgazdasági gépeket gyárt, ez a divízió nincs annyira kiszolgáltatva az egyébként lassuló autóiparnak, így ott mindenképpen jó esélye van az újraindulásnak, ha a koronavírus járvány lanyhul majd. A döntést itt is azért kell meghozniuk, mert az alapanyag ellátásban, és a megrendelések oldaláról is fennakadások vannak. A Continentalnál és a Linamar Zrt.-nél is foglalkoztatnak kölcsönzött munkaerőt is, az előbbinél, úgy tudjuk, hogy őket is szabadságra küldték, a Linamarnál viszont a közvetítőn keresztül szerződött munkások egy részének már felmondtak.