Több millió amerikai küldi vissza ingyenesen a nem tetsző karácsonyi ajándékokat, amelyek egyrészt a szemétdombot kötnek ki, másrészt visszaküldésük óriási környezet-szennyezéssel is jár.
Az amerikaiak minden évben több mint 3,5 milliárd terméket küldenek vissza – ezt a legutóbbi karácsonyi időszakot követően több mint 41,6 milliárd dollárnyi értéket tesz ki a csomagküldő UPS számításai alapján.
A cég az ünnepi időszakban több mint 1 millió visszaküldött csomagot kezel nap mint nap és január 2-án küldik vissza az emberek a legtöbb holmit: majdnem 2 millió terméket. Ez viszont jelentős bevételkiesés a kereskedőknek is: a szakértők az Amerikai Egyesült Államokban évente közel 50 milliárdra becsülik a visszaküldött termékek miatti veszteséget.
„Az adataink azt mutatják, hogy a vásárlók 88 százaléka hiszi azt, hogy amit visszaküld, az ismét a polcokra kerül és újból eladják. A valóságban viszont a vissszaküldött termékek többségét nem lehet ismét eladni” – mondta a The Guardiannek Ann Starodaj, az online rendelt termékek visszaküldésének kezelésével foglalkozó Optoro tech-cég fenntarthatóságért felelős vezetője. Amit sokan nem tudnak, hogy a visszaküldések a csomagolás, a szállítás és még több tényező környezeti terhelése mellett jelentősen hozzájárulnak az üvegházhatásúgáz-kibocsátáshoz is: a cég becslései szerint az „ingyenes” visszaküldés évente 15 milliárd kilónyi széndioxid-kibocsátással jár.