A könyvkereskedők évek óta karácsonykor bonyolítják a legnagyobb forgalmat. Sokan rendelnek online, de a bolti kereskedelmet a webáruházak még nem verik. Két nagy könyvcég, a Líra és a Libri-Bookline vezetőit kérdeztük bestsellerekről, átlagos kosárértéktől, forgalomról, olvasási szokásokról.
Az év utolsó két hónapja csúcsidőnek számít a könyvkiadóknál és könyvkereskedőknél: tematikától függetlenül ekkorra időzítik fontos könyveik megjelenését, és ilyenkor jutnak hozzá éves bevételük nagyjából egyharmadához.
Ezt a rendkívül munkás és intenzív időszakot árnyékolta be idén az a törvénytervezet, amelyről először a hvg.hu írt, és amelynek lényege, hogy totális állami ellenőrzés lehet a jövőben a könyves világ fölött. Arról van szó, hogy a kiadóknak ki kellene adniuk egy sor érzékeny adatot, kezdve kiadványaik jogtulajdonosainak nevétől, címétől, elérhetőségétől a példányszámokon és a terveken keresztül egészen a felhasználói szerződés lejártáig, az állami irányítás alatt lévő Országos Széchényi Könyvtárnak. A Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülésének elnöke, Gál Katalin aggodalmának adott hangot a hír megjelenésekor, míg a nemzeti könyvtár közölte: a 2020. január 1-jén hatályba lépő törvény alapján sem minőségi, sem tartalmi szempontból nem ellenőrzik majd a kiadók tevékenységét. Patthelyzet.
Karácsony előtt két nagy könyves cég vezetőit: Kovács Pétert, a Libri-Bookline vezérigazgatóját, Nyáry Krisztiánt, a Líra kreatív igazgatóját, illetve Morcsányi Gézát, a Líra Csoport igazgatóját kérdeztük arról, hogy milyen műfajú könyveket, hol és mennyiért vesznek az emberek ilyenkor. Tarolnak-e az e-könyvek, és melyik boltban költik a legtöbb pénzt a vevők?
Sikerkönyvet ajándékba
A Líra Csoporthoz kilenc kiadó tartozik. Ennek megfelelően a gyerekkönyvektől a fikciós műfajokon át az alkalmi kiadványokig nagyon sokféle művet jelentetnek meg ilyenkor. Morcsányi Géza tájékoztatása szerint ez több tucat címet jelent. Ma már nem jelentős a kimondottan „karácsonyi könyvek” forgalma, a vásárlók érdeklődési körtől függően vesznek magas irodalmat, szórakoztató bestsellert vagy ismeretterjesztő könyvet.
Mindkét kereskedőnél a friss megjelenésű könyvek fogynak ilyenkor a legjobban, a Líránál azt tapasztalták, hogy a speciálisan ajándéknak szánt, esetleg kifejezetten karácsonyi jellegű címek az utóbbi években nagyon megritkultak, a sikerkönyvek lettek egyúttal az ajándékkönyvek is. A Librinél a sikerlistán szerepel tény- és szépirodalmi mű, gasztro- és gyerekkönyv. A kereskedőnél idén januártól a mai napig ezek voltak a legkeresettebb könyvek:
- Frei Tamás: Bábel
- Orvos Tóth Noémi: Örökölt sors
- Bödőcs Tibor: Meg se kínáltak
- Grecsó Krisztián: Vera
- Dezső András: Maffiózók mackónadrágban
- Leiner Laura: Emlékezz rám
- Rachel Lippincott: Két lépés távolság (filmes kiadás)
- Michelle Obama: Így lettem
- Victoria Eugenia Hanao: Mrs. Escobar
- Szvetlana Alekszejevics: Csernobili ima
- Kőhalmi Zoltán: A férfi, aki megölte a férfit, aki megölt egy férfit
- Csernus Imre: Egy életed van
A Líránál egész évben slágernek számított Grecsó Krisztián Vera című regénye, illetve Nyáry Krisztián és Vámos Miklós új és korábbi könyvei. Morcsányi Géza úgy fogalmazott, hogy
a húzónevek ilyenkor is különösen vonzóak a vásárlók számára.
Ilyenkor minden műfajban több fogy a drágább, míves kivitelezésű könyvekből, hiszen ezeket többnyire egyébként is ajándékba veszik. A művészeti albumok, képes történelmi munkák, díszkiadású könyvek ilyenkor kelnek el leginkább, de az összforgalmat nézve azért a „rendes”, év közben is népszerű könyvekből fogy a legtöbb. A legtöbb kiadó – tematikától függetlenül – október-novemberre időzíti az új megjelenések nagyjából harmadát.
A karácsonyi szezon hagyományosan nagy forgalmat hoz a gyerekkönyvek esetében is, itt nagyon vonzó a karácsony témája is, de nagyon jól fogynak a legkisebbeknek szóló vagy a legolcsóbb kiadványok éppúgy, mint a Disney-könyvek vagy a klasszikusnak számító, nagy mesekönyvek, például Tony Wolf kötetei. Az évvégi forgalom ezen a területen is mindig nagyobb arányban nő, mint a többiben. Nyáry Krisztián szerint ezen nem kell meglepődni, hiszen a legtöbb karácsonyi ajándékot általában gyerekek kapják.
Apropó forgalom: a Líránál december első három hetére esik nagyjából az éves forgalom 15 százaléka, de ugyanennyi a novemberi forgalom is, tehát a csoport a karácsonyt megelőző időszakban realizálja forgalma csaknem harmadát – ez a bevételre és az eladott példányszámra is igaz. A Libri azt közölte, hogy náluk november közepétől, fekete péntektől indul a szezon, és karácsonykor tetőzik. A 2018-as adatok alapján a Libri-Bookline decemberi forgalma az éves forgalom nagyjából 25-30 százalékát teszi ki.
Karácsony mellett a második legerősebb forgalmú időszak a húsvét. Kovács Péter vezérigazgató szerint azonban mind forgalomban, mind vásárlásszámban a karácsonyi megugrás az év egyetlen másik részére sem jellemző. Az év nagy könyves eseményei között említette még a Könyvfesztivált, a Könyvhetet, a Margó Irodalmi Fesztivált és a Libri irodalmi díj 10 döntősének kihirdetését is, ezek az események szintén hatnak az eladásokra, de a forgalomnövekedés azért enyhe.
A Líránál is azt tapasztalták, hogy nincs az évnek még egy olyan része, amelyik decemberhez hasonló, kiugró forgalmat hozna.
Elődeink többek között azért tavaszra és nyár elejére időzítették a Könyvfesztivált és a Könyvhetet, hogy kicsit felpörgessék az első félévet. Ha a forgalmi adatokat mutató görbéket nézzük, valóban van egy kisebb „púp” április és június között, de közel sem akkora, mint év végén
– írta megkeresésünkre Nyáry Krisztián.
Boltban vagy az interneten? Papíralapút vagy e-bookot?
A Librinél és a Líránál is folyamatosan nő az online forgalom, a boltokkal azonban az internetes vásárlás még mindig nem veszi fel a versenyt. Utóbbi kereskedőnél nemcsak a december, hanem – a szállítási idők miatt – a november is meglöki az online forgalmat, bár az abszolút csúcsidőszak december 5-e és 15-e között van. Nyáry Krisztián szerint ez a szegmens sokkal dinamikusabban bővül, mint a bolti vásárlás. A Líránál az üzletekben egyszámjegyű növekedést várnak az előző évhez képest, míg az online forgalom növekedése bőven kétszámjegyű lesz. A boltokban nagyjából mindenütt egységesen növekszik a forgalom, „kivéve persze a nyaralóhelyeken lévő boltjainkat”, közölte Nyáry Krisztián. A Librinél nincs olyan bolt, amelynek forgalma az átlagosnál nagyobb növekedést mutat decemberben.
Ami az e-könyveket illeti, ezek forgalma a teljes piac mintegy egy százalékát teszi ki mindkét kereskedőnél. A Líránál itt is decemberben a legnagyobb a forgalom, akárcsak a papírkönyveknél, a Libri tapasztalatai szerint ugyanakkor az e-könyvek esetében az év vége nem erősebb a többi hónaphoz képest. Nyáry Krisztián azt mondta, érdekes, hogy az e-könyvek piacán nyáron is van egy nagyobb vásárlói hullám, mert nyaralásra egyre szívesebben vesznek e-könyveket az emberek.
Karácsonykor egy átlagos vásárlói kosár értéke hatezer forint körülire tehető, de – ahogyan Morcsányi Géza írta – „épp miközben e sorokat írom, szolgáltak ki egy vevőt, aki 122 ezer forintért vásárolt könyvet”.