Dzindzisz Sztefan
Szerzőnk Dzindzisz Sztefan

Elindul az úgynevezett E-transzformáció projekt, amelynek keretében új műhely és irodaépület is épül. A fejlesztés összesen 41 milliárd forint, amihez a magyar állam 6,4 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást ad.

A projekt fő célja, hogy ezáltal az Audi bővíteni tudja az e-motor-gyártását, szélesítse műszaki fejlesztéseinek kompetenciáit, valamint felkészítse járműgyártását az elektromos korszakra – jelentette be a témában tartott keddi sajtótájékoztatón Achim Heinfling, az Audi Hungaria Zrt. elnöke.

Máté Péter

Ez a fejlesztés kétségtelenül befolyásolja a vállalat jövőjét, hiszen az autóipar nagy átalakulás előtt áll – mondta Heinfling, aki szerint a jövőben egyre inkább e-meghajtású és digitális megoldások fognak majd elterjedni. Az Audi egyébként immár egy éve gyártja az elektromos meghajtásokat, így pedig az e-motor-gyártás központjának számít az Audi Konszernben. Ennek a feltétele az volt, hogy megbízhatók és tapasztaltak legyenek a kollégák, akik közül már több százat átképeztek, hogy képesek legyen az új technológiával dolgozni. Ez egyben hatalmas anyagi ráfordítást is igényel, így időben kell lépni, hogy az Audi versenyképes maradjon – magyarázta a beruházás szükségességét Heinfling, aki elmondta, hogy tavaly 10 ezer elektromos motort gyártottak, ezt a számot szeretnék megsokszorozni.

A mostani projekt döntő része a győri e-motor-gyártás bővítésére irányul, és megteremti a lehetőséget az elektromos meghajtás következő generációjának integrálására. A fejlesztéssel 250 embernek adnak majd munkát.

A műszaki fejlesztés kompetenciái és kapacitásai is bővülnek: itt a hagyományos meghajtások hatékonyságnövelése mellett szisztematikusan felépíti a fejlesztési know-how-t az elektromos hajtások, valamint a termodinamika és a járműapplikációk területén. Tovább egy modern, új járatópadokkal felszerelt műhely és egy új irodaépület is épül.

Máté Péter

Győrben és a régióban mindenki ismer valakit, aki az Audinál dolgozik – mondta a sajtótájékoztatón Borkai Zsolt, Győr polgármestere, aki szerint a mostani fejlesztéssel a jövő generációi számára teremt a cég vonzó pályát.

Az elektromobilitás terjedése nemcsak gazdasági, hanem politikai döntés is – közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, aki szerint a környezeti fenntarthatóság eddig soha nem látott mértékben határozza meg az európai gondolkodást. Magyarország ebből a kiegyensúlyozottság és észszerűség oldalán áll. Fontos, hogy legyen tiszta levegő és víz, de fontos az európai versenyképesség is. Olyan környezetvédelemre fókuszáló gazdaságpolitikát fogunk támogatni, ami bár a környezetvédelmet kiemelten kezeli, de nem gyilkolja le az európai ipart, versenyképességet.

Máté Péter

2050-re akkor reális a karbonsemleges kibocsátás elérése, ha már látszik, hogy milyen pénzügyi alapok állnak majd rendelkezésre – mondta a magyar diplomácia vezetője, aki szerint „természetesen” komoly régiós verseny volt a beruházásért. Elmondta, hogy a fejlesztés összesen 41 milliárd forint, amihez a magyar állam 6,4 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást ad. Ez utóbbit a 250 új munkahely létrehozásával magyarázta. Szijjártó üzent azoknak a „rendkívül okos szakembereknek” is, akik elmondása szerint az autóipar visszaesésével riogatnak, mondván az év első öt hónapjában 12 százalékkal nőtt a magyar autóipar teljesítménye.

Az autóipar a magyar gazdaság lelke

Azt, hogy az állam miért jelenik meg támogatóként az ilyen beruházásoknál, több mindennel is lehet magyarázni: például azzal, hogy a magyar gazdasági növekedés jó részben az itt megtelepült autógyáraknak köszönhető.

Hogy mennyire?

  • Magyarországon összességében csaknem 170 ezer ember dolgozik az ágazatban, azaz a dolgozó magyarok 4 százaléka,
  • mégis a feldolgozóipari termelés közel 30 százalékát,
  • a GDP 3-4 százalékát,
  • az exportnak pedig mintegy 20 százalékát az autóipar adta 2018-ban.

Indokként jelenhet meg, hogy az Audi Hungaria Zrt. tavaly közel 13 ezer alkalmazottat tartott el, ám ha hozzávesszük a hozzá közvetlenül kapcsolódó beszállítókat és egyéb alvállalkozókat, akkor ez a szám megközelíti a 30 ezret is. A cég dolgozói egyébként nem keresnek rosszul, az átlagos havi bruttó bér 624 ezer forint volt tavaly az Audinál.

Stiller Ákos

A vállalat egyébként annyira azért nem szorul rá a támogatásra, lévén adózott eredménye 364,7 millió euróról 439,8 millió euróra (141 milliárd forintra) nőtt 2018-ban. Mindezt úgy, hogy tavaly 2371 milliárdos éves árbevételt (1,95 millió motort és 100 ezer autót gyártottak) könyvelhettek el, amivel a második helyen végeztek a Mol mögött a legnagyobb árbevételű cégek versenyében.

2700 milliárd forint

A cég két évvel ezelőtti összesítése szerint a magyarországi vállalat az 1993-as alapítása óta 8,3 milliárd euró értékű beruházást valósított meg (mai árfolyamon 2700 milliárd forint).

A fejlesztések azóta sem álltak le, 2018 februárjában, az Audi magyar cégének 25 éves évfordulóján jelentették be, hogy 6,15 milliárd forintból új kutatás-fejlesztési központot (K+F) hoznak létre Győrben. Akkor elhangzott, hogy az e-motorok és új generációs belső égésű erőforrások kutatásával, fejlesztésével foglalkozó létesítményben harminc új fejlesztőmérnök kap állást.

A cég éves jelentése szerint egyébként tavaly 153,4 millió eurót (közel 50 milliárd forintot) költöttek beruházásokra és fejlesztésekre, ami elmarad az egy évvel korábbi 439,6 millió euróhoz (143 milliárd forinthoz) képest.

hvg360 Tiszai Balázs 2025. január. 06. 09:30

MVM-terjeszkedés Romániában: a helyiek szerint Orbán most tolja be az országba Putyin trójai falovát

A magyar állami energiacég kivásárolja a német E.On-t Románia második legnagyobb gázcégéből. A helyi félelmek szerint, ha az üzlet lezárul, az MVM orosz gázzal fogja ellátni az ország háztartásainak csaknem felét, és ezzel nagyban erősödik Moszkva befolyása Bukarestben. A tranzakció 2025 első felében zárulhat, de még elkaszálhatják. Ennek az esélyét erősítheti az a sürgősségi rendelet, mellyel a román kormány megakadályozhatja a stratégiai fontosságú vállalatok “ellenséges” átvételét.