Vállalkozás hvg.hu 2018. december. 10. 09:44

Rengeteg a törötten érkező webáruházas termék - az okostelefonunkban van a megoldás

Egyre több panasz érkezik a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségéhez sérülten érkező csomagok kapcsán. Sok esetben a kereskedő és a futárcég egymásra vagy a vásárlóra mutogat, és senki nem akarja vállalni a felelősséget.

Tavaly az okozott bosszúságot, hogy karácsony előtt derült csak ki,  nem biztos, hogy ki tudják szállítani a csomagokat a vállalt határidőre. Idén viszont törötten, sérülten érkező csomagokról tesznek bejelentést a fogyasztók. Ráadásul általában kívülről nem is látszik sérülés a csomagon, így átveszik a fogyasztók a futártól, és csak később bontják ki, nézik meg alaposabban a terméket – írta közleményében a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ).

A csomag átvételekor azt sem nézik meg a fogyasztók, hogy mit írnak alá a futárnak. Nem mindegy ugyanis, hogy azt ismerik el aláírásukkal, hogy a terméket vették át sérülésmentes, hiánytalan állapotban, vagy csak azt ismerik el, hogy a csomagot sérülésmentesen vették át.

Az első esetben gyakorlatilag lehetetlen az utólagos igényérvényesítés, hiszen aláírta a fogyasztó, hogy sérülésmentes, hiánytalan a termék, holott a legtöbb esetben meg se nézi, ki sem bontja a csomagolást a futár jelenlétében. Ebben az esetben az segíthet, ha felvételt készítünk a csomag kibontásakor, ez az okostelefonok világában már nem okozhat gondot.

A második esetben csak a csomagolás külső sértetlenségét ismerik el a fogyasztók, így a termék sérülése, hiányossága miatt könnyebben fel tudnak lépni. Annak érdekében, hogy ne kerüljünk ilyen helyzetbe, mindenképpen minél hamarabb, lehetőleg a futár jelenlétében nyissuk fel a csomagot, győződjünk meg a termék sértetlenségéről.

Amennyiben valamilyen sérülés, törés vagy egyéb hiba miatt vissza kell küldeni a terméket, a kereskedő nem követelheti meg, hogy a fogyasztó azt eredeti, gyári csomagolásban küldje vissza. A FEOSZ több közérdekű pert nyert már, melyekben a bíróságok kimondták ezen feltétel jogellenességét.

Sokszor az is problémát okoz, hogy kinek küldjék vissza a hibás terméket a fogyasztók, a szerviznek vagy a kereskedőnek. A szerviz ugyanis a jogszabályok szerint kizárólag javíthatja a terméket, a kereskedőtől viszont kérhetjük a kijavítást, kicserélést, árleszállítást, vételár visszatérítést. A gyakorlatban azonban sok esetben a szerviz maga dönt arról, hogy a termék cserélhető-e, így elképzelhető, hogy ez a gyorsabb megoldás.

A FEOSZ szerint érdemes átvételi pontra elmenni a termékért, és ott helyben kinyitni a csomagot. Ha mégis futárral hozatjuk ki, kérjük meg, hogy váron, míg kibontjuk a terméket. Ha erre nincs mód, készítsünk felvételt a csomag kibontásáról!