Vállalkozás hvg.hu 2018. november. 05. 06:45

Ez a jövő? A kamion, amelyben nem szállítják, hanem termesztik a zöldséget

Nincs csúcsévszak, nincs holtszezon, viszont minden este van friss zöldfűszer és zöldség, amely néhány párizsi étterem bejárata előtt terem meg.

No, nem a párizsi aszfalton, hanem egy különleges, elektromos meghajtású kamion rakterében, ahol a fejlesztők mozgó zöldségkertet kreáltak. Franciaország legnagyobb agrárszövetkezetének van egy fejlesztési részlege, az „In Vivo Food and Tech” vállalat, amely a nagyvárosok jövőbeni friss termékekkel való ellátásáról igyekszik gondoskodni. Persze nem jótékonysági, hanem üzleti alapon. Az In Vivo összefogott egy ígéretes montpellier-i startuppal, a Vegzzel. Ők dolgozták ki a városi ültetvény különleges technológiáját, amelyről állítják, hogy semmilyen genetikus beavatkozást nem rejt magában. Tehát létrehoznak egy komposztálható alapanyagot, amelyet ugyancsak környezetbarát, tehát lebomló tartályokba ültetnek, ezt speciális módszerekkel kezelik, a technológia titkos.

A folyamat a Párizs melletti Nanterre-ben kezdődik, majd a Renault cég elektromos meghajtású kamionjain, az ugyancsak egyedi hatások következtében kinyílnak a csírák, majd a fény és a hő hatására növekedésnek indulnak. A szuperjárművek pedig másnap már négy elegáns párizsi étterem előtt parkolnak és kínálják a friss zöldségeket és fűszereiket. Jelenleg kb. ötven termékből áll a választék, mondta az AFP-nek Yves Christol, az In Vivo fejlesztési igazgatója.

 A cég négy Michelin-csillagos párizsi étteremmel kötött szerződést, egyéves próbaidőre. Ezt az időtartamot végül is a Renault határozta meg, eddig hajlandó különleges, elektromos járműveit a nagy gasztronómiai teszten próbára bocsátani. Hasonló kísérletek már az USA-ban is zajlanak. Egyelőre a belvárosi zöldség nagyon drága, mert csak frissen és felaprózva használható, tehát nem lehet a maradékot a frigóba tenni. De az ízesített fogások csodálatosak. Az In Vivo főnöke szerint a vállalkozás akkor lesz rentábilis, ha az árak megnégyszereződnek. Ez ma még furán hangzik. De a friss termékek beszállítása a nagyvárosokba, a sokszor száz-kétszáz kilométerre vagy még messzebb lévő hagyományos, természetes termőterületetekről egyre lassúbb és egyre drágább. Az In Vivo főnöke szerint tehát a jövő, a belvárosi kőrengetegben létrehozott, egyelőre még különlegesnek számító technológiával működtetett zöldségeskerteké. (via AFP, képünk illusztráció)

hvg360 Tiszóczi Roland 2024. november. 30. 07:00

Európának a katonai kiadások duplája sem lenne elég, ha az USA nélkül kellene védenie Ukrajnát

Donald Trump úgy vélekedhet, hogy legyen most tűzszünet a jelenlegi ukrajnai frontvonalon, Európa pedig oldja meg önerőből a térség biztonságának későbbi fenntartását. Ennek oka részben az, hogy az Egyesült Államoktól a közel-keleti és a csendes-óceáni térség növekvő feszültségei is igénylik az erőforrásokat. Kérdés, mennyi pénz és főként mennyi idő kell az európai hadiipar felfuttatására. Ami Magyarországot illeti, a honvédségi beszerzéseket intéző állami cég elleni kibertámadásban kiszivárgott dokumentumok szerint a jövőben feltehetően annyit sem költ majd védelemre, mint amennyit a NATO-ban vállalt.