Komolyan kérdésessé vált, hogy egyáltalán ki tud-e adni elég midibuszt az érintett budapesti vonalakra a BKV, miután a csődbe menekülő gyártó felhagyott a kétéves, de rendszeresen elromló buszok karbantartásával.
Csődvédelmet kért, és kapott is júliusban az Ikarus Egyedi Kft., az a cég, amely 180 autóbuszt szállított volna a BKV és a Volánbusz számára áprilisban, ám ezekből határidőre csupán öt jármű érkezett meg. Ugyanez a cég gyártotta viszont a Modulo C68e típusú elektromos buszokat is, amelyek megérkeztek, azonban híresen rossz az üzemképes járművek aránya.
A kétéves, darabonként kétszázmillió forintos buszoknak télen csupán az ötöde, a húszból napi 4-5 jármű tudott forgalomba állni a nagy hideg miatt:
Itt a hideg, a kétéves elektromos buszok ötöde jár csak a fővárosban
Rosszul bírják a hideget a BKV alig két éves elektromos buszai, csütörtökön kora délután csak 4 jármű közlekedett a 20-ból.
A járművek csapnivaló üzemképessége miatt a gyártó eddig külön szerelőapparátust is fenntartott a BKV kelenföldi garázsában, mondta el kérdésünkre Naszályi Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke, eddig tehát – így vagy úgy – biztosították a kellő számú jármű napi forgalomba adását.
Azonban a hvg.hu birtokába jutott információk szerint a csődvédelmet kérő gyártó nemrégiben megszüntette a telephelyen folytatott karbantartó tevékenységét. A szakszervezeti vezető kérdésünkre ezt az értesülést is megerősítette.
Egyre több elektromos Modulót vesznek ki a forgalomból, és most, hogy már a szerelőgárda sincsen jelen, a BKV-nak saját eszközeivel kell a rendszeresen lerobbanó buszok folyamatos szervizelését megoldania, ami a cégnek egyre nehezebben megy
– mondta el kérdésünkre Naszályi. A birtokunkba jutott információk szerint például hétfőn a 20-ból már 12 elektromos Modulo busz volt üzemképtelen.
A BKV ezeket a járműveket négy vonalon járatja: a 39-es és 191-es viszonylaton, itt nagyobb buszokat is be lehet vetni helyettük, tehát elvileg nincsen gond. De a budavári 16-os és a Gellérthegyre közlekedő 27-es vonalakon csak kisebb, azaz midi buszok forgalomba adása engedélyezett. Az elektromos midibuszok nagyszámú kiesését követően viszont a cégnek nem lesz elegendő ilyen járműve. A BKV-nak csak a török gyártású Karsan buszai, illetve a szintén híresen rossz állapotú Ikarus 405-ösök felelnek meg ennek a kritériumnak. De utóbbiakat éppen a sok probléma miatt kitiltották ezekről az amúgy turisták körében igencsak kedvelt vonalakról.
A kétéves elektromos buszok közül az elsőt már korábban ki is vonták a forgalomból.
A matuzsálemek maradnak, kétéves elektromos buszt viszont leselejtez a BKV
A gyártó egy rendeletmódosításra hivatkozva árat emelt, de a megrendelő városvezetés szerint azt nem indokolta meg pontosan, mi okozza a több mint kétmillió forintos buszonkénti költségnövekedést. A buszok eredeti ára rendelkezésre áll, és el is van különítve egy bankszámlán.