Vállalkozás hvg.hu 2018. március. 02. 09:46

Egymást nyírják a taxitársaságok, de jó ez az utasoknak?

Tavaly konszolidáció kezdődött a budapesti taxispiacon: hosszabb távon két-három nagy szereplő maradhat a főváros fuvarozási piacán, a kisebb vállalkozásokat felvásárolják. A tarifaemelés viszont elkerülhetetlennek látszik.

2017 novembere óta közös tulajdonosi körbe tartozik a TaxiPlus és a 6x6 Taxi – írta a Portfolio. A cégjegyzék szerint a TaxiPlus World Kft. november 21-e óta ugyanarra a címre van bejegyezve, mint a 6x6 Taxi Kft. November 1-én Ferenczi Éva a TaxiPlus hivatalos képviselője, három héttel később pedig a tulajdonosa lett, a 6x6 Taxi ügyvezetőjét pedig szintén Ferenczi Évának hívják.

Fárbás Tibor, a társaság taxi üzletágának vezetője megerősítette, hogy Ferenczi Éva felvásárlással lett a TaxiPlus tulajdonosa. Egyelőre külön brand alatt üzemeltetik mindkét céget. A cégcsoport már több mint ezer autóval dolgozik Budapesten. Fábiás elmondta, hogy nyitottak további felvásárlásokra is, és konszolidációra számítanak a piacon, hosszabb távon szerinte két-három cég maradhat életben.

Az önkormányzati rendelet értelmében egyébként évenként kell felülvizsgálni a tarifát, ez azonban az utóbbi években elmaradt, miközben a vállalkozások költségei az egekbe szöktek, így biztosan lesz áremelés. A 6x6 Taxi esetében 2016-ig állnak rendelkezésre gazdálkodási adatok, a 2017-es beszámolót majd júniusig kell benyújtani a cégeknek. Az utolsó lejelentett évben 390 millió forintos árbevétel mellett közel 40 millió forintos adózott eredményt ért el a társaság.

A 6x6 konkurense a két másik, több mint ezer autóval rendelekző társaság, a Főtaxi és a City Taxi. A taxitársaságok felügyeletét ellátó BKK honlapja szerint összesen jelenleg tizenegy minősített cég taxizik a fővárosban, de köztük is vannak összefonódások. A konszolidációt egyébként azt is fokozhatja, hogy magas a fix költségek aránya (könyvelés, diszpécserszolgálat, iroda, adminisztráció stb.), a cégek pedig elsősorban a sofőrök által befizetett havi tagsági díjból tudnak gazdálkodni, vagyis minél több sofőrrel dolgozik egy társaság, annál többfelé oszlik a költség.

A taxisok véleménye megoszlik a tarifaemelésről, a Budapest Taxi például bejelentette be, hogy változtat az árain, mert „meg kell hallani az utazóközönség hangját is”, és azt szeretnék elérni, hogy a Büntető törvénykönyv büntethetővé tegye a hatósági ár megsértését, azaz szigorúbban lehessen fellépni az utasokat megkárosító taxisok ellen. A cég azt is kezdeményezte, hogy el lehessen helyezni reklámot a taxikon, mert az pluszbevételt jelenthetne a taxisoknak.

A Budapest Taxi a jelenlegi reptéri rendszer megszüntetése ellen is kampányol, szerintük egyenlő feltételeket kellene biztosítani a szolgáltatóknak. Azt is állítják, hogy a főváros jelenleg egyáltalán nem profitál a reptéri taxiállomás több mint 100 millió forintos éves bevételéből.

hvg360 Pálúr Krisztina 2025. január. 03. 19:45

„Szüleink és nagyszüleink rutinszerűen spóroltak” – de lehet-e egyszerre takarékoskodni és egészségesen étkezni?

Érezhetően tovább drágultak az élelmiszerek, sokaknak kell még szorosabbra húzni a nadrágszíjat, és ez nem kellemes érzés. Balázs Barbara újságíró és takarékos gasztroblogger könyve útmutató ahhoz, hogyan lehet a házikoszttal takarékoskodni, milyen a mértékletes konyha, és hogyan győzhetjük le a kisebbségi komplexusainkat, ha főzésről van szó. <strong>Mit érdemes megtartani a régi idők szokásaiból</strong>, és hogyan spóroljanak, akik speciális diétára szorulnak?