Vállalkozás hvg.hu 2017. december. 18. 12:47

Jól gondolja meg, mit vesz a karácsonyra: a boltnak nem kötelessége visszavenni az árut

Itt a lista a nagyobb üzletek panaszkezelési gyakorlatáról, nagy eltérések tapasztalhatók.

Mivel hibátlan termék visszavételére általában semmilyen jogszabály nem kötelezi a kereskedőt, igen eltérő gyakorlat alakult ki az egyes termékfajtákat kínáló üzletláncoknál. A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete (FOME) és a CP Contact kutatásából kiderült, amennyiben hagyományos üzletben vásárolunk, a hibátlan áru cseréjét vagy vételárának visszatérítését jog szerint nem követelhetjük – akár rossz a méret, akár kettőt kaptunk belőle, vagy éppen csak nem tetszik nekünk a portéka. Ha azonban katalógus- vagy webáruházban, esetleg árubemutató keretében vásárolunk, 14 napig tudunk elállni a vásárlástól, ilyenkor a vételár is visszajár.

Az üzletek nagy része ugyanakkor a vásárlók bizalmának elnyerése érdekében önként vállalja, hogy megadott határidőig és feltételek mellett visszaveszik a nem kíván termékeket. Az egyes boltok feltételrendszere között komoly különbségek vannak. A műszaki és a játékáruházak jellemzően szűk határidőket (0-3 hét között) szabnak meg a visszavételre, és általában a karácsonyi időszakban sem tesznek kivételt. A ruházati és könyváruházak általában szintén néhány hét határidőt szabnak a visszavételre, ám ők karácsonykor ezt az időszakot a decemberben vásárolt termékek esetében kivételesen meghosszabbítják január második hetéig. Ahol eleve legalább egy hónap a határidő, általában nincs külön eljárás a karácsonyi időszakban.

A felkeresett üzletláncok 69 százaléka adott határidőn belül nem csupán a termék levásárlására ad lehetőséget, hanem kérésre a vételárat is visszatéríti. Ez jelentős előrelépést jelent a tavaly tapasztalt 44 százalékhoz képest. Ebben a tekintetben a ruházati, cipő-, sport- és bútoráruházak, illetve a hiper- és szupermarketek mutatkoztak a legrugalmasabbnak. A bútoráruházak egy része egy hónapig fogad el készpénz-visszatérítési igényt, a levásárlás lehetőségét azonban akár egy évig is biztosítja. Bolthálózatonként külön feltételeket határoznak meg mind a visszavett árut, mind az ügyfélkapcsolat szorosságát illetően is, például több helyen jóval kedvezőbb feltételeket vonatkoznak a hűségkártyával rendelkező ügyfelekre, a termékek közül pedig negatívan különböztethetik meg az akciós, vagy a már nem sértetlen csomagolású darabokat.

Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete
Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete