A cég vezérigazgatója csütörtökön mutatja be a gyár átalakításával kapcsolatos terveket, amelyek érinthetik a szentgotthárdi gyárat is. Már a város is készíti a vészforgatókönyvet.
Az Opel jövőjével kapcsolatban azóta mennek a találgatások, hogy a General Motors idén márciusban 2,2 milliárd euróért értékesítette az autógyártót a franciáknak – írja a Portfolio. A tavasszal az eladást közlő német lap viszont most több információt is közölt azzal kapcsolatban, hogy milyen bejelentések várhatóak:
- A PSA csoport menedzsmentje el akarja érni, hogy csökkenjen a munkaerő költsége és a szalonokban elérhető kedvezmények mértéke.
- A jövőben az összes Opel-modellnek a PSA csoport által fejlesztett technológiára kell épülnie, vagyis a franciák platformjain készülhetnek az Opelek, francia motorokkal és sebességváltókkal. Mindezt annak érdekében, hogy az egyre szigorodó környezetvédelmi előírásoknak könnyebben megfelelhessenek az Opel modelljei.
- A tervek szerint az Opel működésénél 2019-ben érkezhet el a fordulópont, egy évvel később pedig már 2 százalékos üzemi marzsot várnak a vállalattól, amely 1999 óta folyamatosan veszteséges volt.
- A PSA csoport valamennyi modelljéből készülhessen részben vagy teljesen elektromos változat.
Három üzemet is bezárhatnak a franciák
A franciák a felvásárlásnak köszönhetően ismét Európa második legnagyobb autógyártójává váltak, visszaelőzték ugyanis a Renault-csoportot. A 2016-os eladások alapján a PSA az Opellel közösen az európai autópiacból 16,6 százalékos szeletet hasított ki.
Az Opel megvásárlásával ugyanakkor nem csak az értékesítés volumene, hanem a járművek gyártásához szükséges üzemek száma is nagymértékben növekedett. A PSA csoportnak a felvásárlás előtt 12 gyára volt, azt követően (az Opel 6 üzeme miatt) viszont már 18 egységgel rendelkezett a kontinensen.
Az Egyesült Királyságban, illetve a cégcsoport helyi üzemében zajló események viszont felvetik azt a kérdést, hogy mihez kezdhetnek majd a franciák a gyáraikkal, hogyha a jövőben a kapacitás-kihasználatlanság egyre nagyobb méreteket ölt. A franciák ugyanis megígérték az Opel megvásárlásakor, hogy nem fognak munkahelyeket megszüntetni és üzemeket bezárni. Az Opel Astrák iránti kereslet visszaesésének hatására most mégis egyműszakos termelésre térnek majd át a szigetországi üzemükben és ezzel párhuzamosan 400 munkahelyet szüntetnek meg.
Az üggyel kapcsolatban megszólaltatott elemzők úgy látják, hogy a PSA végül arra kényszerülhet, hogy három európai gyárát is bezárja 2021-2022 végére annak érdekében, hogy javítani tudja kapacitáskihasználtságát.
Magyarországon már sok embert elbocsátottak
Múlt héten rövid idő alatt már másodszor jelentették be az Opel szentgotthárdi gyárában a dolgozóknak, hogy jelentős mértékű, mintegy száz főt érintő leépítést hajtanak végre.
Az üggyel kapcsolatban Kaszás Zoltán, az Opel Szentgotthárd szóvivője megerősítette, hogy a termelési volumen változásai miatt idén további csökkenés várható a munkaerő-kölcsönzés keretében foglalkoztatott létszámban.
A "termelési volumen változása" a cégen belüli megrendelések csökkenését jelenti. Közismert: a motorgyár a különböző végösszeszereléssel foglalkozó üzemeknek szállítja az erőforrásokat, és ha kevesebb Opel-motorral szerelt jármű készül a PSA-Opel konszern üzemeiben, akkor csökken a megrendelések száma.
Aggódik az önkormányzat is
A leépítések, illetve a teljesítmény visszafogásának híre nemcsak a munkavállalók körében keltett riadalmat, hanem az önkormányzatnál is, amelynek a cég közel 1,5 milliárd forint iparűzési adót fizet évente. Ez az összeg több mint fele a város – 2,6 milliárdos – éves költségvetésének.
Nem csoda, hogy a település vezetése eközben vészforgatókönyvet készít elő.
A legutóbbi testületi ülésen azon vitatkoztak, milyen helyi adót kellene megemelni vagy bevezetni, hogy a kieső iparűzési adót pótolják. Az egyik honatya szerint a kiesés az Opel által fizetett összeg 40 százalékát is elérheti.