Jöhetnek az új magyar Mercedes buszok
Az első Mercedes Benz járóképes autóbuszalváz szerdán Spanyolországból megérkezett Debrecenbe, az ITK Holding Zrt. leányvállalata, az Inter Traction Electrics Kft. telephelyére, ezzel megkezdődhet az autóbuszgyártás előkészülete a városban – közölte Kossa György, a holding vezérigazgatója.
Az elmúlt időszakban az ITK Holding Zrt. autóbuszgyártással kapcsolatban hosszú együttműködést követően először szándéknyilatkozatot írt alá az EvoBus Hungária Kft.-vel, a Daimler Buses magyarországi vezérképviseletével.
Ezt követően leányvállalata, az Inter Traction Electrics Kft. további számos szerződést kötött annak érdekében, hogy a Daimler Buses cégcsoporthoz tartozó EvoBus GmbH által gyártott Mercedes Benz járóképes alvázakra saját fejlesztésű autóbuszokat tervezzen és gyártson. Az alváz prototípusának közös fejlesztése öt évig tartott, a ráfordított költség mintegy egymilliárd forint – közölte Kossa György, az ITK Holding vezére.
Hozzátette, hogy az első termékcsalád a 12 méteres alacsony belépésű városi és elővárosi autóbusz lesz – mondta. Március végén elkezdődött Debrecenben az autóbuszgyártáshoz kapcsolódó oktatási és fejlesztési központ építése.
Az oktatás- és járműfejlesztés mellett kísérleti üzemükben kezdik meg az új "magyar Mercedes" buszok gyártását. A tervek szerint idén augusztus-szeptember környékén a prototípus rendelkezni fog a sorozatgyártáshoz szükséges típusengedéllyel.
Mindezek után még ebben az évben elkészülnek az első autóbuszok az új debreceni üzemben, ahol idővel három műszakban évente akár 250-300 darab autóbusz készülhet, a dolgozók száma pedig száz körül lesz.
Kossa György szerint a nagyobb léptékű fejlesztés a beruházás második ütemében, Debrecen déli ipari parkjában, a repülőtér közelében lesz. A tervezése elkezdődött, várhatóan 2018-ban átadhatják az új üzemet. Ebben a gyárban egy műszakban évi 300 darab, a három műszakban pedig körülbelül évi 700-800 darab, a két üzemben együtt évi 1000 darab autóbusz készülhet majd.
Az ITK cégcsoport a járműfejlesztésre és a gyártási infrastruktúra bővítésére 70 millió eurót fordít Debrecenben. A debreceni üzemekben városi, elővárosi, két-három tengelyes városközi (helyközi), illetve idővel elektromos buszokat is készítenek, de egyedi megrendelésre is gyártanak kisebb méretű járműveket.
A cég már keresi a járművek értékesítési lehetőségeit a hazai és a nemzetközi piacokon.