Vállalkozás Torontáli Zoltán 2017. május. 03. 11:55

Így keresik a jelentkezőket a havi 788 ezres állásra

Hatvan jól öltözött huszonéves tátott szájjal hallgatja az olimpiai bajnokot, és azon töpreng, van-e keresnivalója a kereskedelemben. Az Aldi karriernapján jártunk.

Mit gondol, milyen autó slusszkulcsát nyomják annak a diplomás, jellemzően huszonéves pályakezdőnek a kezébe, akinek az lesz a feladata, hogy 4-5 Aldi üzletet irányítson?

--- voting control ---

Amíg a helyes választ eláruljuk, kicsit húzzuk még a mézesmadzagot: ezen a belépő szinten – a pozíciót az Aldinál hivatalosan regionális értékesítési vezetőnek hívják – a fizetés jelenleg havi bruttó 788 ezer (azaz gyermektelen munkavállaló esetén nettó 524 ezer) forint, amit az autó mellett természetesen telefon és iPad egészít ki. A cégnél a pályakezdőknél nyolcéves fejlődési ciklusban gondolkodnak, és ennek az időszaknak a végére a havi bruttó 1,2 milliós fizetés is elérhető. Természetesen lehetőség van arra is, hogy a regionális értékesítési vezető a cégcsoport külföldi tagjainál dolgozzon hosszabb-rövidebb ideig. Ha például az ausztráliai Sydneybe szeretne költözni, akkor ott értelemszerűen a helyi aldis bért kapja meg, ami – a társaság számítása szerint – ugyanolyan életszínvonalat tesz lehetővé, mintha itthon maradt volna.

Mielőtt bárki azt hinné, hogy ez maga a Kánaán, érdemes elmerülni a részletekben, mert természetesen nem az. Elmentünk ezért az Aldi karriernapjára, ahol maga a cég sem kertelt, amikor azt kellett ecsetelni, hogy a meló bizony kemény, és a belépő szint megugrásához is magasra helyezték a lécet.

A rendezvényre sorra érkeztek a decens, jól öltözött fiatalok, mintegy 60-an, akik már átmentek az előzetes szűrőn: elküldték az önéletrajzukat, és a cég humánmenedzserei a potenciális esélyesek közé sorolták őket.

Az Aldi karriernapján
Aldi

A cég komoly műsorral készült,

mintha a fenti feltételek ellenére is kelletné még magát:

Benedek Tibor háromszoros olimpiai bajnok és egykori szövetségi kapitány vízilabdázóval, illetve a Sziget és a Costes étterem kitalálójával, Gerendai Károllyal szerveztek a jelentkezőknek beszélgetést.

Benedek Tibor igazi jutalomjátékkal, könnyedén és profin hozta a tőle elvárt szerepet, és a potenciális menedzserpalánták tátott szájjal hallgatták is az ikon sztorijait. Gerendai Károly nehezebb feladat elé állította őket, különösen akkor kezdtek a tekintetek homályosodni, amikor a kilencvenes évekbeli indulás története került szóba – a hallgatóság ekkoriban született, és nehezen kapta el a fonalát annak, hogy mennyire más volt a világ a szülei idejében.

Gerendai aztán később megeresztette a hasonlatot a két korszak között: szerinte akkor is jellemző volt a piacra, és most újra az, hogy az általános középszerűség és a munkaerőhiány miatt a kicsit is jobb képességű vagy rátermettebb szakemberek gyorsan nagy karriert tudnak befutni.

Vakok között a félszemű is király

– mondta, ami nyilván nem a közönségére vonatkozott. Ők ugyanis csak akkor lesznek sikeresek, ha abszolút értelemben is magas színvonalú a tudásuk, ez elég hamar kiderült.

Erre az „álomállásra” ugyanis nem olyan egyszerű bekerülni. „A jelentkezők és az interjúk alapján egyre inkább látjuk, hogy elsősorban közgazdász végzettségű és vezetői képességekkel, illetve vezetői ambíciókkal rendelkező,

az átlagosnál sokkal rátermettebb fiatalokra van szükségünk”

– mondta a hvg.hu-nak Kulcsár Dénes, az Aldi Magyarország Élelmiszer Bt. országos értékesítési koordinációs igazgatója.

Eleve szűri a jelentkezők körét, hogy jól kell tudni németül, mert – ahogy elhangzott –

angolul beszélni ma olyan, mint az, hogy valaki írni és olvasni tud,

tehát kell még hozzá valamilyen másik nyelv, „és az a német, hiszen az Aldi német gyökerű cég”.

AFP / Daniel Leal-Olivas

Aki figyelt, annak az is elég hamar leeshetett, hogy az Aldi olyan „hibrid” képességekkel rendelkezőket keres, akik egyszerre tudnak vállalkozóként, illetve multi céges hierarchiában dolgozni. A feladat ugyanis az, hogy a 4-5 boltot úgy kell vinni, mintha az a menedzser saját vállalkozása lenne, persze szigorúan meghatározott keretek között, de azon belül saját döntésekkel és saját felelősségvállalással. „A regionális értékesítési vezető ura a boltjainak,

még azt is megválaszthatja, hogy kivel dolgozik, de a felelősséget is neki kell vállalnia a választásáért”

– mond egy példát Kulcsár Dénes.

Láthatóan nem árt, ha valakinek fekszik a németes munkaszervezés: a felvettek kilenc hónapig tartó „kiképzésen” vesznek részt, feladataik minden egyes hétre előre le vannak bontva, és teljesítésüket a mentoruk igazolja. És igen, ennek az is része, hogy

bizonyos időre a menedzserpalántának is be kell ülnie a pénztárba, és fel kell töltenie az árukészletet.

És ha elküldik egy számára kevésbé vonzó vidékre, akkor oda is mennie kell, ha Vas megyéből származik, és Békésben kell dolgoznia, nem nagyon kapálózhat. „A cég szempontjából gyakorlatilag ugyanaz a megoldandó feladat Nyíregyháza mellett, Budapesten, Bécsben, vagy Sydneyben. Ha Sydneybe szeretne menni valaki, miért ne szeretne ugyanúgy máshova is, hiszen az üzleti kihívás szinte ugyanaz?” – jelzi Kulcsár Dénes, hogy milyen hozzáállásra számítanak.

Ez egyébként nem egy egyszeri álláshirdetés, mert állandóan nyitott: bármikor lehet jelentkezni rá, amit az Aldi folyamatos terjeszkedése, illetve az indokol, hogy a területi vezetők gyakran mennek a cég külföldi egységeihez dolgozni. Az Aldinak jelenleg mintegy 120 üzlete van Magyarországon, ami azt jelenti, hogy a területi menedzserek száma ideális esetben most 30 körüli, de azt nem lehet tudni, hogy mikor tekintik az országot teljesen lefedettnek. Ausztriában 450 üzlet van, de még az sem egyértelmű, hogy ott vége a terjeszkedésnek.

Az autós kérdés megoldása pedig: az Audi.

hvg360 Tiszóczi Roland 2024. december. 03. 20:00

„Kib*szott okos vagyok!” – így döntötték be Jeffrey Skilling könyvelési trükkjei a világ egyik legnagyobb cégbirodalmát

Az 1985-ben alakult Enron tizenöt év alatt Amerika ötödik legnagyobb vállalatává nőtt százmilliárd dollár feletti forgalommal, a „nyereségességének pedig nincsenek határai, csak ha te állítod fel azokat” – vélték a vezetők. A hihetetlen eredmények kulcsfigurája Jeffrey Skilling – a vállalat egykori tanácsadójából lett vezérigazgató –, aki kreatív pénzügyi ötleteivel a világ egyik legnagyobb vállalati sikerét, majd végül csődjét hozta össze. Nagy csalások című sorozatunk legújabb cikke.