Magyarország után Romániára és Bulgáriára is kiterjesztik a szabad légtér koncepciót, a repülőgépek így a lehető legrövidebb útvonalakon közlekedhetnek.
Európában először 2015 februárjában vezették be a magyar légtérben a szabad égbolt koncepciót - idézte fel a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt.
Ennek lényege, hogy az ország légterében lévő repülési útvonalak a lehető legrövidebbek, mivel a be- és kilépési pontok között nincsenek navigációs pontok, így az útvonal egyenes.
Az intézkedéssel az eddigi tapasztalatok szerint 1,5 millió kilométerrel csökkent az átrepülő járatok útvonala, a légitársaságok mintegy 3 millió dollár értékű üzemanyagot takarítottak meg, és 16 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid került a levegőbe.
A román (ROMATSA) és a bolgár (BULATSA) léginavigációs szolgáltatókkal való együttműködés alapján áprilistól már a román és bolgár légtérben is töréspontmentes az útvonal-szolgáltatás, bár egyelőre csak az éjszakai repülésekkor. A 24 órás elérhetőséget később teszik lehetővé.
A HungaroControl közleményében megjegyezte, hogy a töréspontmentes útvonalak biztosítása 2022-től Európa területén kötelező lesz minden 9000 méter feletti repülési magasságon.