Vállalkozás hvg.hu 2017. március. 18. 09:14

A Heineken visszavág: az EU Bíróságához fordult a sörgyártó

Két magyar vonatkozású ügy került az EU törvényszéke elé: a Heineken a Csíki Sör miatt fordult a luxemburgi bírósághoz, a kormány pedig a két éve betiltott reklámadó miatt.

Nem törődik a magyar kormány fenyegetőzésével a Heineken: a holland sörgyártó keresetet nyújtott be az Európai Unió Bíróságához a Csíki Sör védjegyének visszavonására – írja a Bruxinfo. A brüsszeli szakportál a törvényszék hírlevelében szúrta ki a keresetet, amellyel a Heineken azt szeretné elérni, hogy vonják vissza az Igazi Csíki Sört gyártó cég tulajdonosa számára, a „Csíki Sör” elnevezés használatára megadott uniós védjegyoltalmat.

A holland sörgyár arra hivatkozik, hogy neki már van egy korábban bejegyzett uniós és román védjegye is. Utóbbival kapcsolatban egy román bíróság nemrég a Heinekennek adott igazat, ez indította el azt a magyar kormányzati kampányt, amelynek az utolsó fejezete egy törvénytervezet, amellyel a sör címkéjének legmarkánsabb elemét, a vörös csillagot tiltanák be a kereskedelmi logókon.

Az EU Bírósága elé egy másik, sokkal súlyosabb Magyarországot érintő ügy is került. A magyar kormány keresetet nyújtott be annak a határozatnak a megsemmisítére, amellyel az Európai Bizottság az uniós joggal ellentétesnek minősítette a magyar reklámadó több elemét.

Brüsszelnek két kifogása volt a reklámszakma körében is élesen bírált szabályozással. Hátrányos megkülönböztetést látott abban, hogy a magasabb árbevételű cégeket (gyakorlatilag az RTL Klubot) aránytalanul magasabb adó megfizetésére kötelezte, és abban is tiltott versenyelőnyt látott, hogy a 2013-ban nem nyereséges vállalkozások levonhatták a veszteséget az adóalapból (ez főleg a TV2 számára jelentett segítséget).

Az adó annyira szúrta a bizottság szemét, hogy nem csupán vizsgálatot indított miatta, de azt is megtiltotta, hogy a magyar állam beszedje az adót. Ezt a büntetést igen ritkán alkalmazza Brüsszel, ám Magyarországnak egy másik esetben is sikerült kivívnia a kétes dicsőséget: a reklámadóhoz hasonlóan aránytalanul progresszívvá tett élelmiszerlánc-felügyeleti díjjal. Amíg azonban az utóbbit módosította a parlament, a reklámadót az eltelt majdnem két évben sem sikerült. A kormány ezért azt is kéri az EU Bíróságától, hogy az ítélete meghozataláig függessze fel a bizottsági tiltást.

 

Vállalkozás Gyükeri Mercédesz 2024. december. 22. 20:00

"Mi csak a gyümölcs ízét tudjuk megőrizni": a magyar szörpforradalom egyik bölcsőjében jártunk

Addig gépesítünk, amíg az nem megy a minőség rovására, vallja Galajda Péter, aki azért kezdett el szörpöt gyártani, mert nem talált megfelelőt a piacon. A Mayer szörp mára az egyik legismertebb prémium élelmiszer lett, ahol ugyan mindig van a polcon a nagymama főzetét idéző eperszörp, de kísérleteznek chilivel és kaporral is.