Negyedik éve folyamatosan bővül a szőlőbor készítéssel foglalkozó cégek összárbevétele – olvasható ki az OPTEN cégadatbázisából. A 2015-ös év sem tekinthető kivételnek ebből a szempontból.
Bár még tart a szüret és a szakemberek csak közepes, vagy annál némileg jobb minőségű újborra számítanak, a szektor szereplői mégsem lehetnek elégedetlenek. A szőlőbor készítésével foglalkozó cégek összárbevétele a 2012. évi 87 milliárd forintról, 2015-ben 100,6 milliárd forintra emelkedett. Ez annak fényében is elismerésre méltó, hogy a hazai piacot elárasztják az olasz és a spanyol import asztali borok, amelyek árban is versenyképesek a hazai termékekkel szemben. Ugyanakkor a hazai borkivitel még mindig nem éri el az import volumenét és csak egy szűk, prémium termékkört ölel fel.
Borászati vállalkozások | |||
Szőlőbor készítéssel foglalkozó cégek | Veszteséges cégek | Éves árbevétel (ezer forint) | |
2012 | 903 | 341 | 87 236 636 |
2013 | 906 | 343 | 94 748 635 |
2014 | 910 | 358 | 96 192 382 |
2015 | 885 | 317 | 100 671 202 |
forrás: Opten |
A borkészítéssel foglakozó cégek száma lassú csökkenést mutat. Tavaly csak 885 vállalkozás működött Magyarországon, amely szőlőbort állított elő. Egy évvel korábban ez a szám 910 volt. A kedvező statisztikai eredményeket némiképpen árnyalja, hogy ebből a 885 cégből 632 olyan mikro-vállalkozás, amelynek árbevétele az évi 100 millió forintot sem haladja meg és e cégek 45,7 százaléka vesztességgel zárta az utolsó lezárt üzleti évét. Ugyanakkor csak 20 olyan borászat van, amely 1 milliárd forintnál magasabb árbevétellel rendelkezik, igaz ők adják a szektor teljes bevételének 60,9 százalékát.
A szektor jelenleg az uniós pályázati rendszertől is remélhet megfelelő támogatást, hiszen jelenleg is fogad támogatási kérelmeket a VP3-4.2.2-16 Borászat termékfejlesztésének és erőforrás-hatékonyságának támogatása című pályázat, ahol legfeljebb 200 millió forint erejéig szerezhetnek be technológiai eszközöket és vezethetnek be anyag-, energia- víztakarékos, valamint a környezetterhelést egyéb módon csökkentő feldolgozási technológiákat és működési módszereket.
„A jövőben a szektor lehetőségeit az időjárási viszonyok mellett, az uniós támogatások kihasználásának hatékonysága és a sikeres bormarketing fogja meghatározni” – véli Pertics Richárd az OPTEN céginformációs vezetője.