Hamis ígéretekkel csábított a Klapka Üzletház az Arany Só és az Arany Só inhalátor vásárlására. A versenyhivatal milliós bírsággal "jutalmazta" a próbálkozást.
A Klapka Üzletház Kft. jogsértő módon reklámozta Arany Só elnevezésű arany kolloidos étkezési sóját, valamint Arany Só Mini Szanatórium elnevezésű inhalátorát. A vállalat tiltott gyógyító és az egészségre gyakorolt, megalapozatlan hatásokkal népszerűsítette a termékeket – állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A vállalkozás egyúttal hamisan keltette annak látszatát, hogy az Arany Só terméket jogszerűen forgalmazza. A GVH a jogsértésért 2 millió forint bírságot szabott ki a Klapka Üzletház Kft.-re, és megtiltotta a jogsértő magatartás folytatását.
Az Arany Sót emberi fogyasztásra szánták, és – egyéb, különleges táplálkozási célú élelmiszer-kategóriában történő nyilvántartásba vétele hiányában – általános közfogyasztásra szánt élelmiszernek minősül. Az Arany Só Mini Szanatórium inhalátor orvostechnikai eszközként szerepel a nyilvántartásban.
A GVH úgy ítélte meg, hogy a Klapka Üzletház Kft. jogszerűtlenül hirdette termékeit 2015 júniusától, mert az Arany Sónak és az Arany Só Mini Szanatóriumnak gyógyhatást tulajdonított: a termék esetében a jogszabályi tilalom ellenére, az inhaláló készülék esetében pedig megalapozatlanul és klinikai értékelés nélkül. Emellett az egészségi állapotra vonatkozó, bizonyítatlan jótékony hatásokat is tulajdonított nekik, megtévesztve ezzel a fogyasztókat.
A vállalkozás az Arany Sót jogszerűtlenül forgalmazta, figyelmen kívül hagyva annak közegészségügyi kockázatait. Az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet véleménye szerint ugyanis a kolloid oldatok nem fogyaszthatók sem élelmiszerként, sem étrend-kiegészítőként, így a kolloidos konyhasó forgalmazása akár élelmiszerként, akár étrend-kiegészítőként jogszerűtlennek minősül.
A hivatal súlyosító körülményként értékelte többek között, hogy a jogsértő kereskedelmi gyakorlat egészségügyi problémával küzdő fogyasztókat célzott meg, akik az átlagosnál érzékenyebbek a problémájukkal kapcsolatos hirdetésekre.