Vállalkozás Molnár Csaba 2016. október. 21. 17:10

Az MKB nyakán marad a balatoni flotta?

A tulajdonosváltáson átesett MKB nem nagyon tud megszabadulni balatoni hajóitól: a nyár eleji pályázat után a napokban ismét meghirdette az akkor senkinek sem kellő flottát, amelyben spéci versenyhajót és romos jégvitorlást egyaránt kínálnak. Az erősen nyomott árakból azonban már nem engednek.

Ismét dobra veri a tulajdonosváltást megelőző időkből nyakán maradt balatoni flottáját az MKB Bank Zrt. A most meghirdetett összesen 27 hajó között 25 vitorlás hajó, kettő pedig motoros. A balatonfüredi kikötőben veszteglő 27 hajót egyszer már meghirdette a bank üzemeltetési cége, de még mindig a banknál rostokolnak. A június első felében megjelent felhívásban még a teljes flottát egyben akarta eladni a vállalat, a jelek szerint ez nem jött össze.

A csomag legdrágább vitorlás darabja, a Krajcár nevű balatoni 70-es cirkáló
porthole.hu / Sós kata

A mostani kiírásban már akár egyenként is meg lehet venni a hajókat, de akár többet egyszerre is. Az árakból azonban nem nagyon engedett az MKB, mert a mostani csomag elvárt ára összesen 57,42 millió forint, míg a júniusi csomagár a Portfolio korabeli cikke szerint összesen 60 millió forint volt.

Vitorlázós portálon hirdetik a hajókat

Az ajánlattételi felhívást a múlt hét második felében tette közzé az üzemeltetési cég a Porthole nevű vitorlás szakportálon. Érdekes, hogy az ajánlati felhívás készítési dátumaként 2016. október 14. szerepel, a kibocsátási dátumaként pedig október 13. Az ajánlatok beadási határideje október 24. délelőtt 10 óra. Az egyenként is megvásárolható hajókat tegnap lehetett megtekinteni Balatonfüreden, a Tihanyi műút 1. alatti hajógyári kikötőben.

Bár a két listát összevetve úgy tűnhet, hogy a nyár elején kettővel több hajót kínáltak megvételre, a bank kérdésünkre azt közölte, hogy nincs változás a flottában, most ugyanazokat a hajókat kínálják. A hirdetésekbe csúszott két egészen apró hiba, tavasszal egy hajót kétszer szerepeltettek, most viszont egy kimaradt a lajstromból.

A most meghirdetett hajók között versenyhajók és túrahajók egyaránt szerepelnek, a 26 egység közül 15 hajólevele lejárt, vagy nincs. Közöttük az egyik versenyhajóé is, a Pengő névre keresztelt Dixie-32 típusúé.

A hajók közül mindössze kettőnek ismert az építési évjárata, a Krajcár 70-es cirkálót 1999-200-ben építette a Pauger Kft., a Pengő pedig 1993-ban épült a Navalia Kft. műhelyében.

A csomagban a legdrágább vitorlás hajó a 15 méter hosszú, tőkesúlyos Krajcár nevű balatoni 70-es cirkáló, amiért 7 millió forintot kérnek. A Krajcár többszörös magyar bajnok hajó, 1-2 éve még részt vett a magyar bajnokságon az 1980-as moszkvai olimpikon Holovits György kormányzásával.

A 9 fős versenyszemélyzetű hajót egy időben a MKB bank elnöki tisztét korábban 15, vezérigazgatói tisztét pedig 18 évig betöltő Erdei Tamás is kormányozta.

A másik legdrágább hajó a vitorlás szortimentben a 8 személyes, több mint 10 méter hosszú Frankó nevű Elan-331 típusú, szlovén tervezésű és építésű tőkesúlyos nagyhajó, ezért ugyancsak legalább 7 millió forintot vár a kiíró. Ezután 5 egység következik 3 és 3,5 millió forint között, ezek 4-8 személy befogadására alkalmas, magyar műhelyekben készült tőkesúlyos vitorlások.

Majd kettő, amikért 1,4 milliót várnak, a többi hajót egymillió forint alatti áron már el lehet vinni. Közöttük egy román építésű kisgéphajó – magyarul motoros –, a hajólevél érvényessége azonban több mint két éve lejárt, így csak 200 ezer forintba kerül.

Egy másik motoros hajó az egész flotta legdrágább darabja, a Dezső nevű, finn építésű Targa-23 típusú 6 személyes motoros elvárt ára 20 millió forint.

A csomag legdrágább darabja, a Targa-23 motoros
hamnen.se

Szerepel még a kínálatban egy évek óta darabokban lévő, vélhetően erősen elavult DN típusú jégvitorlás cirka 20 ezer forintért, valamint 11 Kalóz típusú jolle – azaz nem tőkesúlyos, tehát borulékony – vitorlás kishajó 100-500 ezer forintos áron. Ezek egyikének sincs hajólevele, de mindegyik felszerelése hajózásra alkalmas.

A Krajcár, de a többi hajó elvárt árából is arra lehet következtetni, hogy

a bank erősen szabadulna a flottától,

egy hasonló típusú és hasonló állapotú – azaz gyakorlatilag versenykész – cirkálót 10 millió forint körüli áron adtak el adtak el pár éve. Azaz akár nyomott áron is odaadná a hajókat annak, aki hajlandó elvinni.

A Franko nevű Elan-331 típusú vitorlásért is 7 millió forintra számítanak
crobos.com

A Portfolio korábban arról írt, hogy egy ilyen típusú hajó ára 15 millió forint körül mozog. Ahogy a másik két versenyhajó, a Frankó és a Pengő 9 és 7,6 millió forintot érhetnek, a többi hajó reális ára pedig 1,5 és 4 millió forint között mozog.

A bank idén tavasszal értékesítette balatonfüredi oktatási és szabadidőközpontját. A központ eladási árát a bank nem közölte, csak azt, hogy az megfelel az MKB Bank üzleti elvárásainak, illetve „híven tükrözi a speciális létesítmény piaci értékét”. A flotta a kikötő eladása után áthajózott a volt balatonfüredi hajógyár nem messze fekvő ma is működő kikötőjébe, és – legalábbis az ajánlattételi felhívás alapján – ott vesztegel.

Kápolnásnyék mellett a világ legjobb hajói épülnek

Az M7-es autópálya mellett, 40 km-re a fővárostól egy valódi high-tech üzem működik. A Forma-1-es autókból ismert karbonból Paulovits Dénes nem karosszériát, hanem vitorlásárbocot és komplett hajókat épít. Kevesen tudják, de cége, a Pauger Kft. a világ legszűkebb élvonalába tartozó hajóépítő vállalkozás.