Az idei nyár idegenforgalmi szempontból nem jött be Párizsnak. A sztrájkok és főleg a terrortámadások miatt jelentősen csökkent a turisták száma. De ahogy a rossz emlékek távolodnak, úgy jönnek egyre többen és többen. Vagyis az idegenforgalom hosszú távon nagyon jövedelmező.
Persze a bevételhez új ötletekre van szükség, már az ázsiai turistáknak sem kellenek például az apró műanyag Eiffel-tornyok. Margaux Sainte-Lagüe üzletasszony ezért most eredeti párizsi macskaköveket árul az interneten. Egy gránitkocka hatvan euróba kerül, az árban benne van a szállítási költség is. A francia fővárosban évente 10 ezer tonnányi utcakövet szednek föl és kínálják újból eladásra építési vállalkozóknak illetve bárkinek, aki macskakövet kíván beszerezni.
A vállalkozó kedvű 29 éves hölgy 3000 darabot már beszerzett, mindegyiket megszámozta és feliratozta a származási hely szerint. Margaux Sainte-Lagüe arra számít, hogy olyan kelendőek lesznek a párizsi macskakövek, mint a berlini falból származó betondarab. Aki elhelyez otthonában egy párizsi utcakő darabot, annak a lakásába beköltözik Párizs szelleme - mondja Margaux.
Pedig az ötlet nem kulturális élményből származik. Nemrég nagyot bukott egy párizsi mellékutcában motorozás közben. Szerencsére semmi baja nem lett. Amikor föltápászkodott észrevette, hogy egy macskakő darab okozta a szerencsés balesetet. A követ betette a táskájába és emlékként hazavitte. Később jött az ötlet, hogy ebből üzletet is lehetne csinálni.
Mellesleg hasonló, rafinált próbálkozások eddig is voltak. A Szajna parti emléktárgy árusoknál például a hetvenes években, zárt konzervdobozokat kínáltak „Párizsi levegő” felirattal. Aki leperkált 10 francia frankot, vagyis kb. másfél eurót, az a világ másik végén is párizsi levegőt szívhatott, ha hazatérve kibontotta az üres konzervdobozt. A zsebben elférő „Air de Paris”-ra mindig akadt vevő, hiszen szuvenírnek vagy olcsó, jelképes úti ajándéknak remekül megfelelt és még mosolyt is fakasztott. Az utcakő felhasználásával kapcsolatban ez már nemigen mondható el.
Egy tuti magyar ötlet: a levegőt is el lehet adni
Szépen megtervezett logó, ízléses csomagolás és egy frappáns, igazából másolt ötlet - gyakorlatilag ennyit és nem többet kínál Katona Róbert egyéni vállalkozó, aki bedobozolta a főváros és a Balaton levegőjét, hogy aztán betegye az ajándékboltok polcaira a képeslapok és a hűtőmágnesek közé.