A kerékpárgyártás megreformálójaként harangozták be hat éve a lánc helyett kötélmeghajtással működő Stringbike-ot, amelyek azóta mégsem lepték el a bringautakat. A cégalapító most elmesélte, miért nem.
„Magyar találmány tartja napok óta lázban a technológiai újításokra fogékony közönséget és a szaksajtót” – írtuk hat éve. Aki nem halott volna a találmányról, az alábbi videóban megtekintheti az innováció lényegét. A bringát nem lánccal hajtja a kerékpáros, csigák és kötelek viszik át az energiát a hajtókarokból a kerékre.
A történet a kilencvenes évek elején kezdődött, amikor a Budapesti Műszaki Egyetem néhány diákja elkezdett érdeklődni a lánc nélküli hajtás iránt, majd 2010-ben sikerült megjelenni a nagyközönség előtt egy olaszországi szakkiállításon. Bár az újdonság számos neves külföldi portál érdeklődését felkeltette, megjelent az első befektető, a PortfoLion Regionális Magántőke Alap is, a nagy áttörés elmaradt – írja a Napi.hu.
Ennek a cég üzletfejlesztője, Podonyi János szerint több oka is volt, de legfőként az, hogy bolti értékesítésben gondolkodtak, ami nem működött. „Aki elmegy egy kerékpárosboltba, annak általában konkrét elképzelései vannak, tudja milyen váltót, vázat, áttételi arányt szeretne. Ezt ott helyben nehéz megváltoztatni, ahogy az sem segített, hogy maguk a kerékpárbolt-tulajdonosok is 'furcsa állatfajként' néznek időnként a technológiára” – magyarázta Podonyi a lapnak.
Másik gond az árazás volt, ugyanis az alapbicikli is ezer eurót kóstál (310 ezer forint), amihez még az országonkénti adók is hozzájönnek – Magyarországon például a 27 százalékos áfa. A dizájnmodellek pedig 3 ezer eurótól indulnak, így az átlag kerékpárosok hamar kiestek a potenciális vevőkörből. A magas ár oka, hogy még nem tudták elérni a megfelelő méretgazdaságosságot, ráadásul a gyártást sem vitték ki Ázsiába, továbbra is magyar kkv-k a beszállítók.
Ebből kifolyólag tavaly mindössze száz darab kerékpárt tudtak eladni, 75-80 százalékát külföldön. Ezért úgy döntött a PortfoLion és a 2015 elején megjelenő új befektetők, hogy új irányokba is nyitni kell. Új csatornákkal egészítik ki az eddigi bolti eladásra épített értékesítési stratégiát, az exkluzív kategóriát megcélozva. A kommunikáció középpontjában a dinamikusabb, mechanikai rezgésektől mentes hajtás, az olaj- és kenőanyag-mentesség, illetve a kialakításnak köszönhető – mindkét kereket könnyen le lehet szerelni – könnyebb szállíthatóság lesz.
Az exkluzivitás felé mozdulást jelzi az is, hogy a dizájn mellett a divattal is próbálkoznak: ismertebb divattervezők készítenének nekik egyedi megjelenésű, limitált szériájú bringákat. A Limited Editionból hamarosan két új modellt terveznek bemutatni, az egyiket egy motorsportcsapattal együttműködve, a másikat egy magyar divattervezővel közösen. Sőt, speciális hajtással készítettek egy kerekesszékes változatot is, amelyből egyet már el is adtak. Itt még a kezdeti lépéseknél tartanak, jelenleg a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetségével (MEOSZ) tárgyalnak a stratégiai együttműködésről.
Nemrég elindult a webes értékesítés is. A cél a tavalyi százas eladást 2-500 közé emelni, és ha működik az új stratégia, akkor három éven belül már 20-50 ezer darabot is elpörgethetnek. De mivel a célközönség továbbra is a külföld, siker esetén sem valószínű, hogy lánc nélküli biciklik köröznek majd a Balaton körül.