A magyar kisvállalatok 22 százaléka egy-két személyes családi vállalkozásként működik, pedig néhány egyszerű ötlettel valódi, nyereséget termelő gazdasági szervezetté válhatnának. Mutatjuk, mit kell ehhez tenniük.
A maximum 300 millió forint árbevételű kisvállalatok 22 százaléka egyszerű családi vállalkozásként működik ma Magyarországon – derül ki a CIB Bank és a BellResearch közös, reprezentatív kutatásából. A családi vállalkozások aránya Kelet-Magyarországon a legnagyobb, itt minden második kisvállalkozás ilyen formában működik. A kutatásban „one man show”-ként elnevezett szegmensbe tartozó vállalkozások közös jellemzője – ahogy a név is jelzi – hogy a tulajdonos egymaga dolgozik, vagy legfeljebb néhány személyt von csak be az ügyek intézésébe. A háztartás és a vállalkozás gazdálkodása rendszerint egybefolyik és a vállalkozás fő célja a család megélhetésének biztosítása. A vállalkozás ügyeit emellett háztartási szemlélettel kezelik, és csak annyiban térnek el ettől, amennyire azt a jogszabályok kikényszerítik.
Ezen vállalkozások vezetői ugyanakkor egy kis odafigyeléssel és tudatossággal kiléphetnének a családi vállalkozás szűk köréből, és nagyobb nyereséggel is működhetnének. Alább a CIB Bank szakértőinek tippjei.
1. Készítsen üzleti tervet!
Azok a vállalkozások, akik üzleti tervet készítenek kétszer nagyobb valószínűséggel tudják vállalkozásukat fejleszteni, beruházásokat végrehajtani. Az üzleti terv akár egy egyszerű táblázat is lehet, a lényeg, hogy cégvezetőként gondolja végig, és számszerűsítse, hogy mennyi idő alatt honnan hova szeretné eljuttatni vállalkozását. Foglalja össze bevételeit és kiadásait, tervezze meg, hogy milyen fejlesztésekre, forrásokra lenne szüksége.
Üzleti terv mikrovállalkozásoknak: mit, hogyan, miért?
Az üzleti terv a vállalkozás hosszú és rövidtávú céljait, valamint ezek eléréséhez szükséges eszközök, elképzelések kimunkálását, számszerűsítését jelenti, a különböző céloknak megfelelő részletezettséggel és tagolással. Figyelemreméltó, hogy az üzleti tervvel dolgozó vállalkozások árbevétel növekedése 63%-al, profitnövekedése 58%-al magasabb. Másképpen megfogalmazva: az üzleti kudarc egyik elsődleges oka az üzleti tervezés hiánya.
2. Tanulni sosem késő
A kutatásból kiderült, hogy kimutatható az összefüggés a cégvezetők pénzügyi ismeretei, korábbi pénzügyi területen végzett tanulmányai és az általuk vezetett vállalkozás sikere között. Ezért érdemes bármilyen életkorban belevágni a pénzügyi ismereteink fejlesztésébe, erre pedig már sokfajta képzés, tanfolyam is lehetőséget kínál.
3. Terjeszkedjen online
Az okostelefonok, tabletek és okostévék terjedésével minden vállalkozás számára egyre fontosabb az online megjelenés. Egy egyszerű, de informatív honlap is segít abban, hogy célközönsége rátaláljon vállalkozására. Egy ilyen oldal létrehozása és üzemeltetése nem jelent nagy költséget, és nem igényel sok energiát.
4. Keresse az újdonságokat!
Bármilyen területen is működik vállalkozása, fontos, hogy ismerje a világban megjelenő újdonságokat – akár eszközökről, akár eljárásokról legyen szó. Ne féljen új dolgokat kipróbálni, vonja be ügyfeleit is, és az ő visszajelzései alapján vezesse be az újításokat.
5. Keresse a pályázati lehetőségeket!
A fejlesztésekhez, beruházáshoz elengedhetetlen, hogy külső forrásokat is bevonjon, ennek egyik módja a pályázat. Figyelje a lehetőségeket, hiszen a pályázatokon nemcsak pénzbeli finanszírozást, de eszközöket is nyerhet vállalkozásának. Ha pedig nincs számára kedvező pályázati lehetőség a banki finanszírozási formák között számos különféle megoldás van akár likviditási problémák, akár az eszközhiány áthidalására.
Bemutatjuk a világ egyik legrégebbi családi vállalkozását
Az amerikai vállalkozás 309 éve működik.
Ha szeretne további hasznos híreket olvasni, hírlevelünkre feliratkozva megteheti!