Lehúzza a Nemzetközi Úszószövetséget (FINA)? Vagy pont fordítva: saját cége vesztesége árán is vállalja, hogy kiadja a FINA színes-szagos magazinját? Nem tudjuk eldönteni, de két dolog biztos: Gyárfás Tamás, a vasárnap posztján megerősített úszószövetségi elnök cégéhez folyik a bevétel, ha valaki előfizet a lapra, a FINA pedig nagyon elégedett az együttműködéssel.
Gyárfás Tamás cége, a St. Plusz Könyv- és Lapkiadó Adatfeldolgozó és Nyomdaipari Kft. gyártja a Nemzetközi Úszószövetség (FINA) lapját, a kéthavonta print és digitális formátumban is megjelenő Fina Aquatic World Magazine-t. Azt, hogy Gyárfás nemcsak felelős szerkesztője a magazinnak (Pedro Adregával, a FINA iroda kommunikációs osztályvezetőjével közösen), hanem megbízott kiadója is egyben, egy laikus számára akkor derül ki, ha valaki megpróbál a FINA oldalán előfizetni: fizetéskor a százszázalékos Gyárfás-érdekeltség St. Plusz Kft. K&H Bank által vezetett folyószámlájához irányít az oldal. (A St. Plusz Kft. nem keverendő össze a Sport Plusz hetilapot kiadó Sport Extra Kft.-vel., melynek a főszerkesztő, Bocsák Miklós a tulajdonosa.)
Bejáratott munkatársak
A St Plusz Kft.-nek azt megelőzően nem volt exportbevétele, mint hogy Gyárfás a FINA végrehajtó bizottságába bekerülve 2010-ben kézbe vette a magazin megújítását. 2010 és 2014 között viszont a cég összesített exportértékesítési árbevétele nyilvános cégadatok szerint a nulláról több mint 474 millió forintra nőtt. A magazin szerkesztősége – a FINA lausanne-i irodája mellett – a St Plusz Kft. budapesti székhelye, szerkesztője Csurka Gergely, a hazai úszószövetség kommunikációs vezetője (aki benne van a FINA média bizottságában is).
A magazin layoutját az a Fábián István csinálja, akit Gyárfás házi designereként ismerhetünk. Egyebek mellett ő jegyezte a 2017-es budapesti vizes világbajnokság plakátterveit, melyeket rövid időn belül le kellett cserélni, olyan hamar széttrollkodták az interneten a minősíthetetlen színvonala miatt. (Bár a világbajnokságot szervező cég nevében Seszták Miklós elnök és Szántó Éva ügyvezető is amellett érvelt, hogy szó sincs új arculatról, mert ők nem hirdették ki győztesnek Fábián terveit, azokat a FINA – Gyárfásék által szerkesztett – Facebook-oldala is közzétette, mint a vb plakátterveit.)
Megkerestük a FINA-t, hogy igaz-e, a magazin előállítását, a hirdetések és a magazin értékesítését a szervezet nevében a St. Plusz Kft. végzi, és ha igen, nem tartják-e összeférhetetlennek, hogy a FINA egyik vezető tisztségviselőjének a cége az úszószervezet egyik szerződéses beszállítója. A megkeresésünkre Cornel Marculescu, a FINA iroda ügyvezetője válaszolt, aki az impresszum szerint a St. Plus Kft. mellett felelős a magazin sales és hirdetési tevékenységéért is. Mint írta, annak ellenére válaszol, hogy mindaz, amire rákérdezünk, üzleti titok tárgyát képezi, de „Gyárfás úr felhatalmazott minket, hogy az együttműködésünk részleteit felfedjük”. Gyárfást a hvg.hu is megkereste, de ő nem kívánt nyilatkozni.
Ezért is tüntették ki
A feladatot Gyárfás a "Média Bizottság" vezetőjeként kapta, amit évek óta közmegelégedésre a legmagasabb szinten teljesít, áll a levélben. Többek között ez volt az egyik oka annak, hogy „idén januárban a FINA az általa adható legnagyobb elismeréssel, az Arany Kitűzővel (FINA Gold Pin) jutalmazta”. Mint Marculescu írja, „minden FINA-tag a hozzá legjobban illő területtel foglalkozik, ott, ahol a legjobban tudja a tudását kamatoztatni. Gyárfás úr médiával kapcsolatos ügyekben hatalmas tapasztalattal rendelkezik, nyilvánvaló választás volt erre a pozícióra.” Marculescu közli azt is, hogy a FINA évente 200 ezer eurót fizet a magazin elkészítésére, amely összeg minden ezzel kapcsolatos költséget fedez. A St Plusz Kft. egyéb bevételeiről a FINA-nak nincs információja, és nem is áll érdekében ezekről tudomást szerezni. Az elszámolás úgy zajlik, hogy az év végén a felek átnézik a könyvelést mind a kft. mind a FINA részéről, melyet a FINA ellenőrei auditálnak.
Vagyis a FINA Bureau egyetértésével, a szervezet ellenőrzése mellett a "FINA-család" maximálisan elégedettnek tűnik az együttműködéssel. Arra a kérdésünkre, hogy a tevékenység kihelyezése egy vezető tisztségviselő érdekeltségéhez nem összeférhetetlen-e a szervezet megfeleltetési elveivel (compliance), Marculescu nem tért ki. A gyártás a szerződés szerint a St. Plus Kft. üzleti kockázata. A „tokkal-vonóval” 200 ezer euró mai árfolyamon évi 62 millió forintot jelent. Ez egyrészt több mint 10 millió forint bekerülési költséget tesz ki lapszámonként, amiről a példányszám ismerete nélkül lehetetlen megállapítani, hogy sok vagy kevés. A 124 oldalas magazin alapformátuma egyébként nem a print: digitális formátumban ingyenesen hozzáférhető, a szakszövetségek levelezőlistáin keresztül juthat el az olvasókhoz.
Mindenki nyertes
A St. Plus Kft. eredménykutatásaiból kiolvasható, hogy a lap előállításáért kapott – árfolyamtól függően – évi 50-60 millió forinthoz minden teljes üzleti évben hozzájön még 40-60 millió forint egyéb exportbevétel, aminek a forrásáról nem tudni semmi biztosat, de kötődhet a FINA-hoz (pl. hirdetési és egyéb bevételek) . Mivel a St. Plus Kft.-nek itthoni tevékenységéből is van árbevétele, végképp nem lehet semmit sem mondani arról, hogy milyen haszonnal dolgozhat együtt Gyárfás Tamás cége a FINA-val. Egy biztos: 2011 és 2014 között a St. Plus Kft. üzemi eredménye – az első évet kivéve, amikor bejött egy 4,3 milliárdos egyéb bevétel – mindig mínuszban volt.
Egyébként nemcsak a FINA magazint készíti a Gyárfás-stáb, a FINA Tv-nél is Nap Tv-s eszközparkkal dolgoznak, amelyben szintén közreműködnek magyar kollégák: így például Kadarkai Endre, a NAP Tv egykori riportere, akinek manapság az Echo Tv-n van műsora. Ő készítette azt a portréinterjút, melyben Ákos a női princípiumról beszél.
Kosár-módszer
Gyárfás a sportdiplomáciái előmenetelét mind az Európai Úszószövetségben (LEN), mind pedig a FINA-ban nagyban köszönhette médiaipari tapasztalatainak. Szerkesztette a LEN online magazinját, és mint írtuk, a FINA-ban is ezt a tudását, kapcsolatrendszerét kamatoztatta. Gyárfás az úszók előtt hasonló utat járt be a kosárlabdázóknál. Volt kosárlabda-szövetségi alelnök és MOB-delegált, nemzetközi kosárlabda-magazin főszerkesztője, és a rendszerváltás idején a nemzetközi kosárlabda-szövetség sajtóbizottságának tagja.
Amikor a magyar úszósport a sportsikerei csúcsán – a Zemplényi-korszak végén – a csőd szélére került, a visszahívott Ruza József főtitkár 1993-ban beajánlotta elnöknek Gyárfást, aki 2004 után futott be villámkarriert a nemzetközi sportdiplomáciában. Ekkor került be az Európai Úszószövetség (LEN) elnökségébe, és lett média kapcsolatokért felelős vezető, 2008-tól alelnök, 2012-től pedig kincstárnok (treasurer). Tavaly bekerült a FINA legszűkebb vezetői testületébe, az Executive boardba, melyben Európát képviseli. Közülük kerül ki a 81 éves Julio Maglione elnök utóda.