Vállalkozás hvg.hu 2014. december. 15. 09:22

A vasárnapi zárva tartás felrobbantja az online kiskereskedelmet?

Az elmúlt évekre jellemző növekedési ütemet tartva, az idén is jelentősen erősödött az online kiskereskedelmi piac. Az eNet friss tanulmánya szerint egy év alatt mintegy 50 milliárd forintos forgalommal bővülve, 2014-ben elérheti a 266 milliárd forintos forgalmat. A középtávú előrejelzés egy meredekebb növekedési pályát valószínűsít.

Évről évre hatalmas várakozás övezi az online kiskereskedelem forgalmára vonatkozó bejelentést, a 2013-as évre vonatkozóan ez a mágikus szám 217 milliárd forint volt, ami a teljes magyarországi kiskereskedelmi forgalom 3,1 százalékának felelt meg. A nagy kérdés nyilvánvalóan mindenki számára az, hogy egyrészt 2014-ben, másrészt a közeljövőben mire lehet számítani ezen a téren.

Az eNET először végzett középtávú előrejelzést a 2014-2018-as időszakra: a gazdasági környezet változásait figyelembe véve, makrogazdasági és mikroszimulációs modellek ötvözésével a kutatás eredményeként három forgatókönyv – egy optimista, egy pesszimista és egy realista – állt elő. Az e-kiskereskedelmi piac alakulása alapján az eNET szakértői az optimista megközelítést tartják a legvalószínűbbnek. Eszerint 2014-ben a magyarországi online kiskereskedelmi forgalom megközelítőleg 266 milliárd forintot fog elérni, ami mintegy 49 milliárd forintos, 22,5 százalékos növekedést jelentene a 2013-as évhez képest.

Egyre többet használjuk

Az eNET 2001 óta végez e-kiskereskedelmi kutatásokat. Ezek alapján a 2001-2013 közti időszak növekedési szempontból négy szakaszra bontható. Az első, a 2001-2008 közötti időszak az egyenletes, mérsékelt növekedés időszaka volt, s az évek alatt az online kiskereskedelemi forgalom 3,2 milliárd forintról 61,6 milliárd forintig jutott. A második időszak (2009-2010) egy intenzívebb növekedést produkáló rövid időszak volt, mely alatt a forgalom valamivel több mint a duplájára emelkedett, és elérte a 132 milliárd forintot. A harmadik szakaszban (2011-2012) azonban ez a lenület megtört, és egy sokkal mérsékeltebb növekedési pályára állt vissza a piac. Az internetes kiskereskedelmi forgalom egyre közelebb került a lélektani 200 milliárd forinthoz, de 2012 végére aztán mégis, 23 milliárd forinttal elmaradt az áttöréstől.

Ehhez képest a 2013-as évet akár az áttörés évének is nevezhetjük – állítja az eNet, mivel nemcsak, hogy sikerült a 200 milliárdos határt átlépni, de ez volt az első év, amikor 3 százalék felé emelkedett nőtt az online kiskereskedelem aránya a teljes kiskereskedelmi forgalomban. A 2013-as 217 milliárd forintos eredmény egy újabb, a 2009-2010-es évekre jellemző, meredekebb növekedési pályát vetített előre. Az online kiskereskedelemben a 2014-es év egyik legnagyobb durranásának a hazai webáruházak Black Friday keretében meghirdetett akciói számítanak. Noha korábban is voltak efféle kezdeményezések, de az áttörés az idén történt meg: csak ezekhez az akciókhoz kötődően minteg 2,3-2,7 milliárdos forgalmat generáltak a vevők a webáruházak számára. De az idén több új, nagy szereplő is megjelent a piacon, átalakulóban vannak a vásárlási szokások, és az internetes vásárlásba vetett bizalom növekedése is szerepet játszik abban, hogy az idén erőteljesebb növekedésre volt képes a szektor.

A logisztikai szolgáltatók innovációi, mint például a csomagautomaták megjelenése a termékátvételi lehetőségek kibővítésével még kényelmesebbé teszik az online vásárlást. Mindezek mellett hazánkban is egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a fejlettebb piacokon már egy ideje nagy forgalmat generáló termékkategóriák, mint például a ruházat, baba-mama vagy éppen a játék.

Az eNEtnél úgy látják, hogy a jövő évi online kiskereskedelmi növekedés szempontból érdekes kérdés lesz, hogy milyen tempóban nő tovább a piac, illetve: hogy e növekedési indukátorok milyen nem várt tényezőkből, válatozásokból eredhetnek. A jövő év márciusától várhatóan bevezetendő vasárnapi bolt-zárvatartások bevezetése például biztosan alakít a vásárlási szokásokon – kérdés, hogy az e-kiskereskedelem vajon tud-e ebből profitálni. A piackutatók szerint, ha igen, akkor az egy fokozott növekedési ütemet indíthat el a magyarországi online kiskereskedelemben.

hvg360 Tiszai Balázs 2025. január. 06. 09:30

MVM-terjeszkedés Romániában: a helyiek szerint Orbán most tolja be az országba Putyin trójai falovát

A magyar állami energiacég kivásárolja a német E.On-t Románia második legnagyobb gázcégéből. A helyi félelmek szerint, ha az üzlet lezárul, az MVM orosz gázzal fogja ellátni az ország háztartásainak csaknem felét, és ezzel nagyban erősödik Moszkva befolyása Bukarestben. A tranzakció 2025 első felében zárulhat, de még elkaszálhatják. Ennek az esélyét erősítheti az a sürgősségi rendelet, mellyel a román kormány megakadályozhatja a stratégiai fontosságú vállalatok “ellenséges” átvételét.